Портфоліо Баяк Богдани

Портфоліо Баяк Богдани

EDU BLOG

ВИКОРИСТАННЯ WEB-КВЕСТУ ЯК ЗАСОБУ АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

УДК: 37.091.313:004.89                                                         

    Баяк Б.Л.

                                                                                   м. Вінниця, Україна

  (науковий керівник: кандидат педагогічних наук, доцент Кобися А. П.)

ВИКОРИСТАННЯ WEB-КВЕСТУ ЯК ЗАСОБУ АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

Постановка проблеми. Значн кількість інформаці у мережі та її якість часто не тільки не допомагають роботі  надпроектом, але й ускладнюють її. Запобігти цьому допомагають технології вебквесту, які сприяють: розвитку комп’ютерних навичок школярів,пошуку необхідної інформації, збагаченню словникового запасу; розвитку мислення  школярів на різни етапах аналізу, узагальнення, оцінки інформації; розвитку обдарованості та творчих здібностей; формуванн умінь працювати самостійно та підвищенню рівня самооцінки. [1]

Аналіз попередніх досліджень. Питання використання Веб-квестів в навчальному процесі відображені у роботах таких закордонних вчених, зокрема: Ненсі МакКінд, Неллі Дойч,  Філіп  Бенз,  Джоан Міллер,  Паула Еммерт та ін.

Також це питання досліджували українські науковці: О.Е. Можаровська, Н.К. Лямзіна, І.М. Сокол, М.Ю. Кадемія, О.В. Шестопалюк та ін.

Мета статті. дослідити переваги, труднощі й недоліки проведення веб­квестів на уроках інформатики, ознайомитися з формами та видами завдань для веб-квестів.

Виклад основного матеріалу. Як зазначає Ірина Карпа, доцент наук, Веб-квест – своєрідний сценарій організації проектної діяльності учнів з будь-якої теми, який сприяє розвитку їхньої обдарованості. Отже, освітній вебквест (web quest) – це проблемне завдання  з елементами рольової гри, проект з використанням Інтернет-ресурсів. [1]

Веб-квест (webquest) в педагогіці - проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету. Веб-квести, організовані засобами Веб-технологій у середовищі WWW, за своєю організацією є досить складними, вони спрямовані на розвиток в учнів навичок аналітичного і творчого мислення; майбутній фахівець має володіти високим рівнем предметної, методичної та інформаційно-комунікаційної компетентності.

Веб-квест поєднує в собі ідеї проектного методу та ігрових технологій у середовищі WWW засобами Веб-технологій. Під квестом (англ. quest - подорож, мандрівка) розуміють комп’ютерну гру, в якій гравець має досягти певної мети, використовуючи власні знання і досвід, а також, спілкуючись з учасниками квесту. Веб-квест - це захоплююча подорож мережею Інтернет, яка припускає запити в різних пошукових системах, одержання досить значного об’єму 6 інформації, її аналіз, систематизацію і подальшу презентацію. Це технологія, що дозволяє працювати в групах (від 3-х до 5-ти осіб), розвиває конкурентність і лідерство.

 Також, це інтерактивний процес, під час якого учні самостійно здобувають необхідні знання. Роботу за технологією «Веб-квест» можна використовувати скрізь, де є доступ до мережі Інтернет, і залежно від навчального предмета, що вивчається. Веб-квест дає можливість учням ефективно використовувати інформацію, яку вони знаходять у мережі. Ця технологія орієнтована на учнів, занурених у процес навчання, яка розвиває їх критичне мислення. Веб-квест - одна із найбільш ефективних моделей використання Інтернету в навчальному процесі. Іншими словами, це проблемне завдання, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету.. Веб-квест – це дидактична структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову діяльність учнів, задає їм параметри цієї діяльності і визначає її час. Викладач перестає бути джерелом знань, але створює необхідні умови для пошуку і обробки інформації.[2]

Завдяки конструктивному підходу до навчання, учні не лише добирають і упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед ними завдання. Це технологія, яка дозволяє працювати в групах (від трьох до п’яти чоловік), розвиває конкурентність і лідерські якості. [3]

Форми веб-квесту можуть бути різноманітними. Серед найпопулярніших виокремлюють:

  • створення бази даних за проблемою. Усі розділи учні готують самостійно;
  • створення мікросвіту, в якому учні можуть пересуватися за допомогою гіперпосилань, моделюючи певний фізичний простір;
  • написання інтерактивної історії, у процесі створення якої учні можуть обирати варіанти для продовження  роботи. Для цього кожного разу потрібно вказувати два­три можливих напрямки;
  • створення документу, який презентує аналіз складної  проблеми і запрошує школярів до висловлення власної думки;
  • інтерв’ю онлайн з віртуальним персонажем. Відповіді і питання розробляють учні, які глибоко дослідили певну особистість (це може бути політичний діяч, літературний персонаж, відомий учений, письменник тощо). Такий варіант роботи найкраще  пропонувати не окремим учням, а мінігрупам, що отримають загальну оцінку за роботу(оцінюють інші учні та вчитель) [5].

Берні Додж  визначив такі  види  завдань  для веб­квестів:

  • Переказ – демонстрація розуміння теми шляхом представлення матеріалів із різних джерел у новому форматі:створення презентації, плакату, оповідання тощо.
  • Планування і проектування – розробка планупроекту з урахуванням заданих умов.
  • Самопізнання – будь­які аспекти дослідження особистості.
  • Компіляція – трансформування формату інформації, яку отримали з різних джерел (створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури).
  • Творче завдання – творча робота у визначеному жанрі (створення п’єси, вірша, пісні, відеоролика).
  • Аналітична задача – пошук, узагальнення і систематизація інформації.
  • Детектив, головоломка, таємнича історія – висновки на основі суперечливих фактів.
  •  Досягнення консенсусу – вироблення рішення щодо дискусійної проблеми.
  •  Оцінка – обґрунтування певної позиції, поглядів.
  • Журналістське розслідування – об’єктивний виклад інформації (розподіл думок і фактів).
  •  Переконання – схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
  • Наукові дослідження – вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он­лайн джерел [4].

Висновок.

Згідно класифікації веб­квестів за типами завдань найпростішим є завдання на переказ, що вважається цієї технологією за наступних умов: − формат і форма доповідей учнів (студентів) відрізняється від оригіналів матеріалів, у них завжди «присутній» доповідач, матеріал тексту не є простим копіюванням тексту з мережі Інтернет у текстовий редактор; − учні (студенти) вільні у виборі того, про що розповідають і яким чином організовують знайдену інформацію; − учні (студенти) використовують навички збирання, систематизації та обробки інформації. [6]

Список використаних джерел

  1. Ірина Карпа// Веб-квест у роботі з учнями загальноосвітньої школи//2017
  2. Андреева М. В. Технологии Веб-квест в формировании коммуникативной и социокультурной компетенции // Информационнокоммуникационные технологии в обучении иностранным языкам. Тезисы докладов I Международной научно-практической конференции. М., 2004.
  3. Желізняк Л. Д. Технологія „Веб-квест‖ на уроках інформатики. Форум педагогічних ідей "УРОК". http://osvita.ua/school/lessons_summary/proftech /32834/
  4. Використання технології веб-квест на уроках інформатики/Блог вчителя інформатики Богданової Ольги Олексіївни. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://osvita.ua/school/lessons_summary/ edu_technology/30734/
  5. Технології веб-квест та блог-квест [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://viakiev.blogspot.com/p/blog-page_51.html
  6. Кобзар В. М. Використання технології Web­квест для моделювання професійної діяльності технологів у коледжі аграрного профілю // 20 В. М. Кобзар / Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наук. праць. – Київ­Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2014. – Вип. 37. – С. 315­319.

Анотація. У статті розглянуто поняття веб-квесту як освітньої технології, окреслено форми та види завдань для веб-квестів, визначено ефективність впровадження короткострокових веб-квестів.

Ключові слова: квест, веб-квест, форми веб-квесту, типи завдань для веб-квесту, ігрові технології, переваги, недоліки.

Abstract. The article deals with the concept of web quest as an educational technology, outlines the forms and types of tasks for web quests, determines the effectiveness of implementing short-term web quests.

Keywords: quest, web quest, web quest forms, types of web quest tasks, game technologies, advantages, disadvantages.

Зв'язатися з автором