портфоліо Слободянюк Інни Сергіївни

портфоліо Слободянюк Інни Сергіївни

ЗАСТОСУВАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗАБЕЗПЕЧЕНІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ.

УДК  37.091.33:004                                                               Слободянюк І.С

                                                                                    м. Вінниця, Україна

Постановка проблеми. Досягнення комп’ютерних технологій, телекомунікацій, їхній безпосередній розвиток привели до якісної зміни складової розвитку сфер виробництва, науки, соціального життя. Ми живемо в час небувалого злету інформаційних технологій та масового використання їх у всіх сферах людського життя, зокрема, варто відзначити те, що їхнє застосування відіграє важливу роль  у забезпеченні освітнього процесу. Важко уявити сучасну освіту без використання комп’ютера, який полегшує навчання, робить  його цікавішим та доступнішим для будь-когось з нас. Тому впровадження комп’ютерних технологій в освітній процес можна охарактеризувати як логічний і необхідний крок у розвитку сучасного інформаційного світу в  цілому. Існують спеціальні наукові центри, які займаються проблемами інформатизації і комп’ютеризації освіти ( НДІ НІТ АПН України, відділ НДІ  кібернетики України, Міжнародна академія інформатизації освіти). 

Аналізи останніх досліджень. Проблему інформаційних технологій в освітньому процесі присвятили роботи: В.Ю. Биков, В.М.Бойчук, Б.С. Гершунський, Р.С.Гуревич, М.І. Жалдак, К.К. Колін, В.М. Мадзігон, Ю.І.Машбиць, П.І. Підкасистий, Є.С. Полат, І.В. Роберт, А.В.Хуторський, Д.В. Чернілевський.

Мета статті. Проаналізувати особливості використання комп’ютерних технологій у  забезпеченні освітнього процесу.

Виклад основного матеріалу. Найбільше значення має не те, що учень використовує новітні технології, а те, як це використання сприяєпідвищенню рівня його освіченості[1 ].Педагогічна професія – одна з найдавніших. Впродовж всього існування, людина завжди щось вивчала, вдосконалювала та розвивала знання, думки, дії, які вона передавала з покоління в покоління.

В сучасному світі професія вчителя посідає далеко не останнє місце серед життєво необхідних професій, тому що саме вчитель дарує знання, вчить, знаходить таланти та безпосередньо їх розвиває.

Ще В.О.Сухомлинський запитував:

"Що означає хороший учитель? Це насамперед людина, яка любить дітей, знаходить радість у спілкуванні з ними …

Хороший вчитель – це, по-друге, людина, що добре знає науку, на основі якої побудований предмет… Хороший учитель знає набагато більше, ніж передбачає програма… Для вчителя важлива не тільки всебічна освіта, а й особливий інтерес до якоїсь певної науки, галузі знань.

        Хороший учитель – це, по-третє, людина, яка знає психологію і педагогіку, розуміє і відчуває, що без знання науки про виховання працювати з дітьми неможливо.

             Хороший учитель – це, по-четверте, людина, яка досконало володіє вміннями в тій чи іншій трудовій діяльності, майстер своєї справи"[ 2].

Обов`язковим компонентом підготовки сучасного педагога є оволодіння ним сучасними технологіями отримання і передачі учням нової інформації, що забезпечує  необхідний і, в середньому, досить високий рівень організації навчального процесу. Про те, що комп’ютери є необхідним та ефективним засобом для покращення процесу здобуття освіти пишуть багато видатних науковців у своїх працях.

І. А. Смольяннікова зазначає, що "сучасний фахівець в будь-якій галузі повинен володіти навичками використання інформаційних та комунікаційних технологій у професійному контексті" [ 3].

Інформац́ійно-комун́ікаційні технол́огії — часто використовується як синонім до інформаційних технологій (ІТ), хоча ІКТ це загальніший термін, який підкреслює роль уніфікованих технологій та інтеграцію телекомунікацій (телефонних ліній та бездротових з'єднань), комп'ютерів, програмного забезпечення, програмного забезпечення, накопичувальних та аудіовізуальних систем, які дозволяють користувачам створювати, одержувати доступ, зберігати, передавати та змінювати інформацію. Іншими словами, ІКТ складається з ІТ, а також телекомунікацій, медіа-трансляцій, усіх видів аудіо і відеообробки, передачі, мережевих функцій управління та моніторингу.[4 ]

Застосування ІКТ дозволяє вчителю економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця:

  • створювати: текстові документи, таблиці, малюнки, презентації;
  • використовувати: інтернет-технології, локальні мережі, бази даних;
  • здійснювати: пошук необхідної інформації в мережі Інтернет;
  • розробляти власні електронні продукти (розробки уроків, демонстраційний матеріал);
  • поєднувати готові електронні продукти (електронні підручники, енциклопедії, навчальніпрограми, демонстраційні програми тощо).

Об'єктивними умовами самореалізації особистості в професійній діяльності на початку ХХІ століття є доступність необхідного освітньо-інформаційного поля, озброєння кваліфікваних робітників не стільки готовими знаннями, скільки  способами здобуття, осмислення та використання цих знань у професійній діяльності. Сучасна цивілізація з її гуманізацією і демократизацію суспільних відносин, швидкою зміною техніки і технологій, інтелектуалізацією виробничих процесів передбачає необхідність широкого використання ІКТ у процесі навчання. [5 ]

Останніми роками набули популярності мультимедійні технології (ММТ) як ефективний засіб для покращення якості знань у сфері освіти. Під мультимедійною ми розуміємо технологію, у завдання якої входить об’єднання інформації, представленої у різних форматах ( текст, звук, графіка, відео , анімація) та інтерактивний режим роботи з інформацією. Будь-який високоосвічений спеціаліст не зможе не погодитись з тим, що такий метод викладання є досить популярним та цікавим серед молоді, а отже доводить свою ефективність та продуктивність процесу навчання. ММТ у поєднанні з телекомунікаційними технологіями розв’язує проблему доступу до нових джерел різноманітної за змістом і формою представлення інформації.

Однак, у даний час, коли ММТ розвиваються зі швидкістю космосу, ми спостерігаємо неабияке збільшення впливу медіа-технологій на людину. Особливо це стосується сучасних дітей, які з великим задоволенням краще подивляться телевізор, аніж прочитають книжку.

Потужний потік нової інформації, використання комп’ютерних технологій у всьому, з чим дитина зустрічається повсякдень, сучасні реклами, удосконалене телебачення, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп’ютерів, значною мірою впливають на виховання дитини та подальшого її світогляду. За останні десятиліття можна побачити та порівняти життя дитини до масового використання комп’ютерних технологій  після, коли ці технології стали одним із найголовніших факторів забезпечення умов життя.  Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати за різними каналами: підручник, довідкова література, лекція викладача, конспект уроку. На разі для отримання будь-якої інформації  не потрібно мати нічого більше, як комп’ютер та доступ до інтернету.

Хтось не погодиться з користю використання комп’ютерних технологій, вважаючи, що  вони погано впливають на формування характеру дитини, а хтось збагне, що це корисно для покращення розумової діяльності дітей. Для вирішення цієї ситуації варто згадати слова Горація, що у всьому має бути золота середина.

У сфері освіти кваліфікований викладач, з огляду на сучасні реалії, повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно. Мозок дитини,який сприймає інформацію краще, якщо її подають у формі розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприйматиме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.

Усім викладачам відомо, що кожен учень засвоює нові знання по-різному. Комусь це може даватись легше, а комусь і важче. Раніше викладач було важко знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням комп’ютерних технологій інформацію можна подавати таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.

Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб учень активно, із захопленням працював на уроці та бачив власні досягнення. Допомогти викладачу у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп’ютерних, тому що використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, зручним та індивідуальним.

В даний частакий терміняк Інтернет стає важливих та необхідним фактором інформаційної взаємодії, який поступово і впевнено проникає в освітню область. Всесвітня мережа Інтернет має ряд переваг, що значною мірою зацікавлює викладачів та учнів. Деякі опитування дають ось такі відповіді:

  • можливість відшукати інформацію та документи, які важко знайти де-небудь ще;
  • доступ до відео та аудіо матеріалів;
  • можна знайти необхідні програми,які потрібні для навчання;
  • мережа дає  можливість доступу до великих бібліотек тощо.

Інтернет забезпечує багато процесів під час здобуття освіти. Наприклад, який студент на сьогоднішній день не має електронної пошти? Мабуть, жоден,  так як електронна пошта – швидкий,оперативний та зручний засіб для передачі інформації в будь-який час. По–перше, вона слугує для обміну інформацією між студентами та викладачами. По-друге, можливість масової розсилки кореспонденції без додаткових витрат на конверти, марки, послуги поштового відділення. По-третє, порівняльна дешевизна кореспонденції. По-четверте, відсутність тимчасової залежності. По-п'яте, підвищення продуктивності праці за допомогою організації єдиного інформаційного телебачення. Очевидно, що процесом простору як усередині навчального закладу, так і за його межами.

Також завдяки Інтернету можна передавати файли  за допомогою FTP, що дозволяє через FTP-сервер організувати забезпечення учнів і слухачів базовими методичними і навчальними матеріалами та програмним забезпеченням.

На думку Р. Гуревича, Інтернет міцно ввійшов у життя підлітків і юнацтва, проте, як і «життя» молоді в Інтернеті неможливо керувати (виключення – Китай), проте учнів і студентів треба навчати використовувати його явні переваги. Саме в цьому полягає завдання освіти, освітніх і професійних спільнот. Розважальний характер дозвілля не здатен сформувати діяльне молоде покоління. Тому, збільшуючи об’єми професійної та духовної інформації в Інтернеті, відкриваючи доступ тим, хто навчається, до цих ресурсів, залучати їх на створювані освітніми установами, навчальними закладами, професійними спільнотами, інформаційними майданчиками, можна добитися відповідної реакції від молоді, збудити масовий інтерес, створюючи моду на культуру і працю [6 , с. 35]

Висновки. Отже, нині комп’ютерні технології набули широкого використання у педагогічній діяльності. Актуальність використання комп’ютерних технологій у навчально-виховному процесі обумовлено тим, що в них закладені невичерпні можливості для навчання учнів на якісно новому рівні. Вони надають широкі можливості для розвитку особи учнів і реалізації їх здібностей. Використання анімації і звукового супроводу в повчальних програмах впливають на декілька каналів сприйняття навчаного (аудіальний, кинестетічеській, візуальний), що дозволяє при навчанні враховувати особливості кожного учня.

 Комп'ютерні технології істотно підсилюють мотивацію до навчання, підвищують рівень індивідуалізації навчання, інтенсифікують процес навчання. Комп'ютер органічно вписується в освітній процес школи і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання.

Література.

  1. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій https://vseosvita.ua/library/vprovadzenna-informacijno-komunikacijnih-tehnologij-v-navcalno-vihovnij-proces-vcitelami-predmetnikami-54980.html .
  2. Стаття «Використання ІКТ у навчально-виховному процесі» - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/lessons_summary /edu_technology/44576/ .
  3. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховному процесі. - [Електронний ресурс]. –Режим доступу: teacher. at. ua/publ/prezentaciji/metodichna robota.
  4. Лапчик М. Информатика и технология: компоненты педагогического образования. // Информатика и образование. – 1991. – №6.
  5. Бойчук В. М. Інформаційно-комунікаційні технології у професійно-технічній освіті: [монографія] / А.М. Гуржій, Р.С. Гуревич, М.Ю. Кадемія та ін..; за ред.. академіка НАПН України Гуржія А.М. у 2 частинах. – Ч.2. – Вінниця : Нілан-ЛТД, 2016 – С. 329-357.
  6. Гуревич Р. Інтернет і його соціальні мережі в сфері освіти: напрями використання [Електронний ресурс] / Р. Гуревич / Зб. наук. пр. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. «Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи»  – С. 52-56.  – Режим доступу: http://ubgd.lviv.ua/konferenc/kon_ikt/plen_zasid/Gurevuch.pdf.

Анотації. Актуальність використання комп’ютерних технологій у навчально-виховному процесі обумовлено тим, що в них закладені невичерпні можливості для навчання учнів на якісно новому рівні. Вони надають широкі можливості для розвитку особи учнів і реалізації їх здібностей. Використання анімації і звукового супроводу в повчальних програмах впливають на декілька каналів сприйняття навчаного (аудіальний, кинестетічеській, візуальний), що дозволяє при навчанні враховувати особливості кожного учня.

Annotations. The urgency of the use of computer technologies in the educational process is due to the fact that they provide inadequate opportunities for teaching students at a qualitatively new level. They provide ample opportunities for the development of the student's personality and the realization of their abilities. The use of animation and audio in tutorial programs affects several channels of perception of the learner (audio, kinesettice, visual), which allows you to take into account the particularities of each student when studying.

Ключові слова. Комп’ютерні технології,інформаційно-комунікаційні технології, мультимедійні технології, Інтернет.

Keywords. Computertechnologies, informationand communication technologies, multimedia technologies, Internet.

Зв'язатися з автором