портфоліо Слободянюк Інни Сергіївни

портфоліо Слободянюк Інни Сергіївни

ІСТОРІЯ ЗАСТОСУВАННЯ СМАРТ-ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

УДК 37.091.313:004.89                                                       Слободянюк І.С

                                                                                             м. Вінниця, Україна

Постановка проблеми.Суспільство XXI століття знаходиться на етапі зміни технологічної парадигми. Поява новітніх технологій різко зросла за останнє десятиліття. Інформаційні технологіїпоступаються місцем smart-технологіям, які відкривають новий шлях для розвитку smart-education (розумної освіти).

Одна з головних завдань сучасної освіти – це безперервно заохочувати молоде покоління отримувати нові знання. Цього можна досягти з допомогою smart-технологій, тому що  освітній процес стає більш цікавим, сучасним, простим. Під час навчання корисним буде використання традиційних прикладних програм MicrosoftOffice (Word, Excel та PowerPoint), з допомогою яких можна красиво та цікаво оформити матеріал, робота з інтернет-ресурсами в режимі онлайн, використання інтерактивної дошки. Застосування цих технологій робить можливим виконання головної мети: зробити навчання ефективнішим. До того ж, освітній процес стає можливим поза межами класу.

Аналізи останніх досліджень. Багато вітчизняних та зарубіжних дослідників досліджувати тему smart-технології, зокрема: В. Биков, В. Бойчук, Г. Бонч-Бруєвич, Р. Гуревич, К. Джонсон, М. Кадемія, К. Кім, Г.Косенко, Б. Славін, Л. Шевченко, В. Кобися,  А. Кобися, В. Уманець та ін..

Мета статті. Проаналізувати особливості застосування smart-технологій в освітнього процесу.

Виклад основного матеріалу.«Застарілі освітні технології засновані на так званій академічній системі освіти, де педагог одночасно передає знання та оцінює навчальний процес. Така система не задовільняє вимоги «економіки знань», відповіддю їй стала так звана розумна (smart) освіта і, як продовження та логічний результат, широкого застосування, smart-суспільство. Абревіатура SMARTмає подвійний зміст: крім дослівного перекладу з англійської її можна розшифрувати як Selfdirected - самостійне, Motivatedмотивоване, Adaptiveадаптивне, Resource-enriched – збагачене ресурсами, Technologyembedded – з вбудованими технологіями навчання.

Формування smart- суспільства можна назвати світовою тенденцією. Smart – це побудова об’єкта, щоб продемонструвати інтеграцію ще двох нових елементів, які раніше не могли бути додані за допомогою Інтернету. Наприклад, Smart-TV, Smart-Home, SmartPhone. Smart-технології приведуть до розширення трудової мобільності в освіті, державній службі, інших сферах зайнятості.» [1]

«Південна Корея – один з лідерів впровадження Smart-технологій в освіті. Інноваційні освітні технології активно розвиваються з 1997 року. На сьогоднішній день в країні існує 20 кібервузів, усі послуги в яких надаються за допомогою електронних технологій. Місце і час навчання в таких університетах обирають студенти. Сьогодні у світі понад 43 мільйони онлайн-студентів. Наприклад, у Китаї та Південній Африці кожен десятий навчається дистанційно. У США 30% студентів пройшли принаймні один онлайн-курс. Що стосується якості, наприклад, у Греції 68% студентів погоджуються, що технології покращують навчання.» [2]

З успішним розвитком інформаційних технологій  на зміну «класичного» електронного навчання поступово приходить смарт-освіта.

«Так, на думку М. Кадемії, для здійснення smart-навчання, необхідна реалізація трьох складових: технологічної, організаційної, педагогічної.» [3]

«Я погоджуюсь із твердженням Р. Гуревича, який зазначає, що технологічна складова базується на інформаційних smart-технологіях. Властивостями інформаційних технологій є інтерактивність, здатність до інтелектуального аналізу даних, можливість персоналізації даних, здатність створювати віртуальну особистість користувача. За допомогою мультимедійних технологій можна створювати різноманітні навчальні контенти.» [4, с. 72]

 «Smart» технології, з одного боку, дозволяють створити деякий «ефект присутності», а з іншого - дозволяють значно прискорити обмін контентом, змінити його якість, можливість спілкування між учасниками під час навчання.

Можна довести, що smart-освіта значним чином залежить від smart-технологій. Освітні програми повинні формуватися на основі навчання з урахуванням індивідуальної освітньої траєкторії і можливості інтеграції різних освітніх програм.

«Особлива увага має бути приділена управлінню навчальним контентом і навчальним ресурсом у smart-освіті. Зцією метою, необхідно постійно коригувати освітні ресурси, доповнювати інформацією з сайтів і блогів, веб-квестів та ін. З цією метою, необхідна реалізація управління академічними знаннями, що забезпечить гнучкість у розробленні та використанні навчального контенту.»[8]

«З точки зору професора М. Кадемії, педагогічна складоваsmart-освіти – це сукупність результатів навчання і педагогічних методів і технологій для їхнього досягнення. На основі цих методів і технологій формуються засоби навчання і використовуються спеціалізовані інформаційні Smart-технології.»[5, с. 280]

«Обов’язковим компонентом освітнього процесу є контроль знань, умінь і навичок, тобто перевірка його результативності. Комп’ютер значно спрощує процес перевірки знань, адже за допомогою тестових програм учні відповідають на запитання, а після закінчення тестування комп’ютер автоматично виставляє вмотивовану оцінку. Це полегшує роботу вчителя, робить процес перевірки знань більш цікавим і позбавляє учнів страху перед тестуванням, що, в свою чергу, готує їх до незалежного тестування перед вступом до вищих навчальних закладів. Для розроблення системи завдань для самоперевірки, статистичного аналізу результатів контролю й обліку успішності можуть застосовуватися спеціалізовані програми.» [6, c. 345]

«Фахівці в галузі освіти дотримуються думки, що сучасне покоління значно відрізняється від минулих.» [7, с. 58]Нинішнє покоління належить до так званого покоління Z, основними характеристиками якого є активна мобільність, постійна присутність в соціальних мережах і необхідність безперервного доступу до Інтернету. Отримання знань «онлайн» для цього покоління достатньо зрозуміле та цікавіше. Спроби навчити Покоління Z традиційної моделі навчання спричинює швидку втрату інтересу учнів до предмету, повне ігнорування вчителя. Цю проблему можна вирішити за допомогою оновленої концепції електронного навчання, одним із постулатів якої повинно стати використання звичайної мережі покоління Z як важливої ​​складової освітнього процесу.

Використання smart-технологій в освітньому процесі докорінно змінили процес освіти, тому можна виділити наступні позитивні риси цих технологій:

  • можливість їх використання при викладанні різних дисциплін;
  • значно ефективнішим стає процес засвоєння знань;
  • освітній процес стає цікавішим та доступнішим;
  • інноваційний підхід до творчої самореалізації;
  • можливість вивчення іноземних мов;
  • навчатись будь-де та будь-коли;
  • можливість доступу до необхідної інформації.

«Система освіти нині пропонує значний вибір технологій і засобів  навчання, здатних забезпечити достатньо високий рівень освіти, що відповідає завданням сучасного суспільства. Одним із критеріїв якості системи освіти є швидкість оновлення знань і технологій. Очевидно, що  SMART-технології в цьому питанні займають одну з провідних позицій.  В освітньому процесі застосовуються нові, прогресивні, так звані, інтерактивні технології. Нова форма подачі матеріалу за допомогою інтерактивного устаткування(інтерактивні дошки, інтерактивні дисплеї),  на відміну від презентацій у вигляді слайд-шоу, становить презентацію, створювану безпосередньо під час лекції, створювану «тут і зараз». Під час такої «розумної» презентації можна не лише демонструвати навчальний матеріал на заняттях, а також робити письмові коментарі до зображень на екрані, зберігати на носіях, передавати тим, хто навчається, для повторного вивчення, а також тим, хто з будь-яких причин був відсутній на заняттях. З’являється можливість у простій і доступній формі викладати складні й абстрактні поняття. Впровадження  SMART-технологій у навчальний процес має незаперечні переваги для всіх суб’єктів освітньої діяльності, що тягне за собою перехід від старої схеми репродуктивної передачі знань до нової, креативної форми навчання з використанням інноваційних методів, форм і засобів. SMART-технології можуть бути використані в широкому освітньому діапазоні для формування індивідуальності студентів. Модель нового SMART-суспільства має на увазі створення за допомогою сучасних інформаційних і організаційних систем інтелектуального, високотехнологічного, комфортного для людини середовища проживання.»[9]

Висновки. Впровадження розумних технологій в освітній процес значно підвищує ефективність навчання. Надаючи можливість зберігати і обробляти значний обсяг різної інформації (аудіо, графіка, текст і відео), складати її в зручному вигляді, сприяє розкриттю, збереженню і розвитку індивідуальних і творчих здібностей нинішнього покоління; формування мотивації до навчання, пізнавальних здібностей, прагнення до самовдосконалення; забезпечення комплексності вивчення явищ дійсності, безперервності взаємозв'язку гуманітарних, технічних наук і мистецтва; постійне динамічне оновлення змісту, форм і методів процесів реальності; економія дефіцитних матеріалів; розуміння технологічних процесів, явищ, принципів роботи обладнання, устаткування та ін.

Використанні джерела.

  1. Тихомирова Н.В. Глобальная стратегия развития smart-общества. МЭСИ на пути к Smart-университету. – Режим доступу: http://smartmesi.blogspot.com/2012/03/smart-smart.html.
  2. 2. Умное будущее. Реформирование образования повлечет формирование нового общества. – Режим доступу: http://elearningrussia.ru/last/e_learning_2012.
  3.  Комлева Н. В. Модели и инструменты инновационного развития образования в открытой информационной среде: Монография. - М.: МЭСИ, 2013. - 199 с.
  4. Гуревич Р. С. Смарт-образование – новая парадигма современной системы образования / Р. С. Гуревич // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2016. – №4. – С. 71–78.
  5. Кадемія М. Ю. Відкрите Smart-середовище навчання в підготовці педагогічних працівників у закладах вищої освіти / М. Ю. Кадемія, М. С. Коваль. // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. – 2018. – №50. – С. 279–282
  6. Бойчук В. М., Теоретичні і методичні основи художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя технологій, ФОП Рогальська О. І., Вінниця, 2015, 564 с.
  7. 3. Комлева Н. В. Модели и инструменты инновационного развития образования в открытой информационной среде: Монография. - М.: МЭСИ, 2013. - 199 с.
  8. Л. С. Шевченко , В. О. Уманець, Р. П. Медведєв, Особливості професійної підготовки майбутнього педагога у smart-університеті  // Смарт-освіта: досвід, реалії, перспективи Монографія, Вінниця – 2019, 220 с.
  9. Р. С. Гуревич, Л. Л. Коношевський, Особливості професійної Smart-технології як засіб підвищення якості освіти   // Смарт-освіта: досвід, реалії, перспективи Монографія, Вінниця – 2019, 220 с.

Анотації. Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій зумовив трансформацію інформаційного сус­пільства в смарт-суспільство. шо зумовлює, відповідно, створення і використання в навчальному процесі смарт-технологій. Значно підвищується мотивація  до навчання. Навчання в смарт-середовиші дозволяє будувати відкритий навчальний процес, надаючи можливість навчатися кожному з будь-якого місця і часу.

Отже, використання смарт-технологій у навчальному процесі сприятиме підвищенню якості підго­товки конкурентоздатного фахівця.

Ключові слова.Смарт-технології, smart-суспільство, інформаційно-комунікаційні технології, смарт-освіта.

Анотации.Развитие информационно-коммуникационных технологий обусловил трансформацию информационного общества в смарт-общество, что приводит, соответственно, создания и использования в учебном процессе смарт-технологий. Значительно повышается мотивация к обучению. Обучение в смарт-обществе позволяет строить открытый учебный процесс, предоставляя  возможность учиться каждом из любого места и времени. Таким образом, использование смарт-технологий в учебном процессе будет способствовать повышению качества конкурентоспособного специалиста.

Ключевые слова. Смарт-технологии, smart-общество, информационно-коммуникационные технологии, смарт-образование.

Annotations. The development of information and communication technologies has led to the transformation of the information society into a smartsociety. which determines, respectively, the creation and use of smart technologies in the educational process. Motivation to studys ignificantly in creases. Learningin a smart environmental lows you to buildan open learning process, giving the opportunity to learn to anyone fro manyplac eand time.

Thus,  the use of smart technologies in the educational process wil limprove the quality of trainin gof a competitives pecialist.

Keywords. Smarttechnologies, smartsociety, information and communication technologies, smarte ducation.

Зв'язатися з автором