ВИКОРИСТАННЯ СПЕЦІАЛІЗОВАНОГО ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЛЯ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
УДК 37.091.33:004.4
Слободянюк Інна, Баяк Богдана
м. Вінниця, Україна
Постановка проблеми. Отримання високого рівня якісної освіти було і залишається актуальним питанням сучасності. Швидкий розвиток інформаційних технологій у високорозвиненому суспільстві обумовлює потребу застосування інновацій у навчальному процесі для забезпечення більш високого рівня сприйняття та засвоєння шкільної програми. Відомо, що наочно-образне мислення більш властиве школярам, вони прагнуть сприймати все за допомогою зображень, ілюстрацій, схем. Навчальний матеріал, наповнений якісними графічними ілюстраціями, безумовно зацікавить учнів, а значить, процес навчання стане більш прогресивним. Сучасні діти дуже люблять працювати з комп’ютерами, планшетами, всілякими технічними засобами. Їм це цікаво. А отже, використання комп’ютерної програми вчителем для створення дидактичного матеріалу ще більше стимулюватиме пізнавальну активність учнів, спрямовуватиме їх на прогресивну діяльність, пробуджуватиме в них інтерес і одночасно ознайомить з новітніми процесами використання комунікаційних технологій. Візуалізація матеріалу, який учитель презентує учням, вимагає певних зусиль та навичок. Проблема вибору графічних редакторів для обробки графічних зображень є головною, особливо в процесі візуалізації навчального матеріалу.
Аналізи останніх досліджень. Проблеми візуалізації навчального матеріалу процесі навчання графічних дисциплін учнів та студентів досліджували Морзе Н., Чичеров Н., Свириденко Л., Степанчук А., КільдеровД., КорнєєваА., МаниловаЛ.,ЧепокВ., Жалдак М, МашбицьЮ., Глазунова О.,КондратоваВ., МихайленкоВ., РоманюкВ., Кізім С. та багато інших учених, науковців і просто креативних учителів різних освітянських закладів. Завдяки їхнім працям проблема візуалізації досягла нового рівня розвитку.
Мета статті. Мета статті полягає у тому, щоб надати короткий опис засобів комп’ютерної візуалізації, інструментарій яких підтримує створення об’єктів когнітивної інфографіки і які доцільно використовувати в навчальному процесі.
Виклад основного матеріалу. Сучасне програмне забезпечення виступає ефективною підтримкою вчителів при підготовці до уроків, проведенні уроків з метою кращого запам’ятовування та сприймання навчального матеріалу учнями. Візуалізувати навчальний матеріал можна за допомогою різноманітних засобів та прийомів – графічних редакторів.
Існує значна кількість інтерпретацій пояснення терміну «графічний редактор». Узагальнивши їх можна зробити загальне визначення поняття графічного редактора, як спеціальної комп’ютерної програми, призначеної для створення, редагування та форматування різних видів зображень.
Оскільки вихідним продуктом графічного редактора є ілюстративний матеріал, фото, то можна робити висновки про те, що графічні документи можуть слугувати ефективним засобом для унаочнення навчального матеріалу у школі.
Василь Сухомлинський писав: «Наочність – стежка пізнання і світло, що осяває цю стежку. Наочність – сила, яка розвиває уважність, мислення, вона надає емоційного забарвлення пізнанню. Наочність вимагає великого мистецтва в її використанні, знання душі, думки учня» [1, c. 196-198].
«Учитель мусить своє викладання пояснити прикладами, порівняти речі з подібними речами і подати наочно матеріал так, щоб діти не тільки зрозуміли, але й чуттям охопили те, що їм пропонує вчитель. За цим правилом буде найкращим, якщо вчитель матиме малюнок і на малюнку покаже річ, яку пояснює, наприклад, кажучи про Місяць, про його зміни, фази, більш наочно зробить, якщо покаже це учням на малюнку», – стверджував Олександр Духнович [1, с. 119].
Нині існує досить велика кількість різноманітних графічних редакторів. Їх поява була спричинена головним чином потребою людства в ілюстративних, образних формах відображення навколишньої дійсності.
Цифрові зображення, які використовують в технологіях пов'язаних з комп'ютерним дизайном, версткою і Інтернет діляться на два великі класи: растрові і векторні. Вони відрізняються за способом представлення графічної інформації.
У растровій графіці зображення складається з різнокольорових точок (пікселів), які в сукупності і формують малюнок. Растрове зображення нагадує аркуш паперу у клітинку, на якому кожна клітинка зафарбована якимось кольором. У житті часто зустрічаються зображення, зібрані з окремих елементів: вітраж складається із декількох шматків скла, вишивка – з окремих стібків, фотографія – з гранул срібла. Кожний растровий малюнок має певне число точок по горизонталі і вертикалі.
Растрова графіка дозволяє одержати високу якість зображення, тому що ефективно представляє реальні образи. Реальний світ складається з мільярдів і мільярдів крихітних об'єктів. Чим ближче предмет, що розглядається, тим краще видно, що він складений з більш дрібних частинок. Тому в основі сприйняття людиною растрової графіки лежить простий обман зору. Внаслідок того, що точки растру дуже дрібні, око не сприймає їх окремо, воно бачить вже всю картину в цілому. [ 2 ]
До безперечних переваг растрової графіки можна віднести реалістичність зображення.
Недолік растрової графіки – великі розміри файлів, що зберігають растровий малюнок.
Найпростішим растровим редактором є Paint. Цей редактор дозволяє створювати найпростіші геометричні фігури, креслити лінії різноманітної ширини, набирати текст. При цьому всі створені об’єкти можна редагувати: міняти розміри, повертати, копіювати з одного місця і вставляти в інше, міняти колір. Робота у цьому редакторі дає непогану підготовку для освоєння більш складних професійних пакетів.
За допомогою нього можна створювати різні примітивні зображення, використовуючи такі інструменти, як олівець, пензлик, розпилювач, фігурні шаблони
Учитель може з допомогою цієї програми не лише створювати певні зображення самостійно для підготовки до уроку, а й прилучати до цього процесу дітей.
Безсумнівним лідером серед таких пакетів звісно є AdobePhotoshop. Він надає дизайнерам та іншім фахівцям у галузі комп’ютерної графіки фантастичні можливості.
Спостерігаючи, як з моменту свого народження пакет AdobePhotoshop сьогодні зріс у потужний редактор зображень, можна вразитись з того, що при цьому розробникам вдається зберігати простоту і легкість освоєння програми. У той час навіть випадковий користувач може без практики запустити пакет Photoshop і виконати у ньому прості операції.
Не дивлячись на те, що спочатку програма була розроблена для редагування зображень до друку на папері (перш за все, для поліграфії), в даний час вона широко використовується у Веб-дизайні та системі освіти з метою візуалізації навчального матеріалу.
Photoshop має гарні інструменти для роботи з кольором, масками, формою відображення елементів управління програми.
Дидактичні матеріали, створені за допомогою растрової графіки можна ефективно використовувати, наприклад, під час пояснення школярам тем із образотворчого мистецтва, трудового навчання, де вивчаються кольори, співвідношення кольорів та різних відтінків, з метою ілюстрування літературних творів, створення колажів портретів письменників, видатних людей.
За допомогою цієї програми вчитель може якісно обробляти графічні зображення, наприклад, для створення ілюстративних карток чи головоломок, де потрібні лише якісь окремі елементи цілого зображення. Цікавим є те, що в цій програмі можна працювати із фотографіями.
Векторні зображення будуються за допомогою математичних описів об’єктів (так званих примітивів), в якості яких можуть виступати лінії, дуги, кола і тому подібне.
Використання такого виду графіки вчитель для унаочнення інформації може бути виправданим на уроках не лише мистецького чи літературного циклів знань, а й математичного (де потрібна чіткість форми певної математичної фігури, її контури), комунікативно-розмовного.
Слід також зазначити, що файли, в які зберігаються векторні малюнки, порівняно з файлами растрових зображень мають невеликий обсяг, що також є важливим для використання їх учителем.
- Векторний формат більш компактний, однак він зовсім не придатний для зміна масштабу без втрати якості і практично без збільшення розмірів файлу;
- величезна точність (до сотої частини мікрона);
- невеликий розмір файлу в порівнянні з растровими зображеннями;
- прекрасна якість друку;
- відсутність проблем з експортом векторного зображення в растрове;
- можливість редагування кожного елемента зображення окремо.
- зберігання аналогових зображень, наприклад фотографій. Його основними перевагами є наступні параметри:
Але є також і недоліки:
- практично неможливо експортувати з растрового формату у векторний;
- неможливе вживання широкої бібліотеки ефектів, що використовуються при роботі з растровими зображеннями.
Графічний редактор CorelDRAW призначений для роботи з векторною графікою і є безсумнівним лідером серед аналогічних програм. Популярний CorelDRAW завдяки великим наборам засобів створення й редагування графічних образів, зручним інтерфейсом і високою якістю одержуваних зображень. Особливо зручний CorelDRAW під час створення ілюстрацій, що складаються з безлічі малюнків, фотографій і написів. З допомогою цієї програми вчитель може створювати різні повнокольрові ілюстрації, креслення, девізи, гарні заголовки, багатослівні і складні текстові документи, фотореалістичні зображення, сюрреалістичні зображення, зображення, які ілюструють геометричні форми.
Corel DRAW є векторною графічною програмою за допомогою якої вчитель початкових класів може створювати різні повнокольрові ілюстрації, креслення, девізи, гарні заголовки, багатослівні і складні текстові документи, фотореалістичні зображення, сюрреалістичні зображення, зображення, які ілюструють геометричні форми.
Багато користувачів обирають CorelDraw завдяки звичному та зручному інтерфейсу, універсальності. В цілому, серед найважливіших переваг CorelDraw потрібно відзначити такі:
- прогресивна маркетингова політика фірми-розробника;
- великі, професійно виконані бібліотеки готових зображень;
- потужні графічні можливості, розвинена система управління та обширні засоби на створювання параметрів інструментів;
- найкращі можливості зі створення складних та якісних художніх композицій;
- потужні засоби вибору та редагування кольору (важливим є багатий вибір стандартних кольорових палітр фірми Pantone, що застосовуються в поліграфії);
- гарний інтерфейс (потужні та широкі можливості інтерфейсу, потужна вбудована система навчання та підказок, зручні та інтуїтивно зрозумілі засоби створення та редагування графіки);
- наявність засобів, які не мають аналогів в інших векторних ілюстраційних редакторах.
Використовуючи такі матеріали на своїх уроках ви можете максимально зацікавити учнів :
- ідивідуалізувати, диференціювати та інтенсифікувати процес навчання (оптимальність поєднання індивідуальної, групової, колективної роботи навчання на уроці);
- посилити мотивацію навчання за рахунок використання різних видів діяльності ;
- візуалізувати навчальну інформацію;
- моделювати та імітувати об'єкти, що вивчаються або досліджуються;
- формувати інформаційну компетенцію вчителя та учнів.
Висновки. Використання графічних редакторів, зокрема растрового редактора AdobePhotoshoр та векторного редактора CorelDraw зосереджується на створенні та опрацюванні графічної інформації для візуалізації навчального матеріалу. Використання комп’ютера у створенні у наочнювальних матеріалів для учнів дозволяє вчителю пояснювати навчальний матеріал в більш доступнішій формі. Є велика кількість програм для створення різного роду зображень, ілюстрацій, схем, картинок. Головним завданням для вчителя залишається лише правильний вибір графічного редактора для свого контингенту учнів, теми, мети, змісту уроку.
Література.
1. Скарбничка педагогічних думок : Робочий зошит з історії педагогіки [для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки 6.010102 «Початкова освіта»] / Т.М. Кривошея. – Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014. - 232с.
2.Шпирко Л. С. Графічний редактор, як один із засобів унаочнення інформації вчителем у початковій школі [Електронний ресурс] / Шпирко Л. С. // м. Вінниця, Україна. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: https://konferenzia.ukraine7.com/t68-topic#69.
3. С.С. Кізім. Використання комп’ютерної графіки для візуалізації навчального матеріалу у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів [Електронний ресурс] / С.С. Кізім // м. Вінниця, Україна. – 2015. – Режим доступу до ресурсу:
http://library.vspu.net/bitstream/handle/123456789/1112/017.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
4. Тимошенко Юрій Олександрович. Використання комп’ютерної графіки у гуртку початкове моделювання PaperCraft з елементами комп’ютерної графіки [Електронний ресурс] / Тимошенко Юрій Олександрович // м. Кременець. – 2014. – Режим доступу до ресурсу: https://abetkaland.in.ua/vykorystannya-kompyuternoyi-grafiky-u-gurtku-paper-craft/.
Анотація. У статті розглянуто особливості використання графічних редакторів з метою унаочнення інформації, створення дидактичних матеріалів. Виокремлено та охарактеризовано найбільш популярні види графічних редакторів, такі як AdobePhotoshop, CorelDRAW таPaint, які активно можна застосовувати задля покращення ефективності навчального процесу.
Аbstract: The article considers the peculiarities of the use of graphic editors in order to illustrate information, create didactic materials. The most popularty pesofgraph iceditors, suchas AdobePhotoshop, CorelDRAW and Paint, which can be actively use dtoimprove the efficiency of the learning process, are identified and characterized.
Ключові слова: графічний редактор, AdobePhotoshop, CorelDRAW,Paint, комп’ютерна візуалізація, навчальний матеріал.
Keywords: graphic editor, AdobePhotoshop, CorelDRAW, Paint, computervisualization, educationa lmaterial.
Зв'язатися з автором