портфоліо Слободянюк Інни Сергіївни

портфоліо Слободянюк Інни Сергіївни

Використання технології Mind Mapping у навчальному процесі

Слободянюк І.С.

м. Вінниця,Україна

(науковий керівник: кандидат педагогічних наук Кобися А. П.)

Постановка проблеми. Сучасна освіта спрямована на формування інтелектуальних, естетичних, творчих, моральних якостей людини та її професійний розвиток. Ефективним засобом є використання інноваційних технологій, які вимагають нових підходів до організації процесу навчання, вдосконалення його форм та методів. Одним із перспективних напрямів підвищення візуалізації навчального процесу стає використання спеціальних дидактичних засобів – графічної наочності, розроблених на основі врахування моделей внутрішньої репрезентації знань людиною [1]. Застосування інтелект-карт є одним із засобів інтенсифікації навчального процесу.

Аналіз попередніх досліджень. Аналіз теоретичних досліджень та методичної літератури із зазначеної проблеми свідчить про те, що саме інтелект-карта є одним з ефективних засобів візуалізації інформації у навчанні різних предметів.

Хоча прообрази інтелект-карт зустрічаються в наукових працях, створених століття тому, їх широке використання почалося в другій половині ХХ століття, завдяки британським вченим Тоні та Бері Бьюзен. У своїх дослідженнях саме вони систематизували використання інтелект-карт, розробили правила та принципи їх побудови. Проблемою використання технології інтелект-карт у процесі навчання іноземної мови в останні роки займалося чимало вітчизняних та зарубіжних фахівців, зокрема, Л. Гурєєва, В. Карпова, Н. Козьміна, І. Лук’янченко, S. Bukhari, J. Dostal, G. King, A. Leyden та ін.

Мета статті – обґрунтування актуальності використання інтелектуальних технологій у професійній діяльності, визначення основних принципів і етапів створення інтелект-карт.

Виклад основного матеріалу. Майндмеппінг (mindmapping) – це технологія, що дозволяє ефективно відновлювати інформацію (минуле), генерувати і фіксувати нові ідеї (майбутнє), робити висновки та встановлювати зв’язки між ними [2]. Вона спрямована на розвиток правої сторони головного мозку людини, яка, як правило, є менш розвиненою.

Технологія ментальних карт дозволяє в процесі навчання дотримуватись чіткого структурування знань, починаючи від простого і загального, поступово переходити до більш складної та детальної інформації.

Інтелект-карти (в оригіналі Mindmaps) - це інструмент візуального відображення інформації, що дозволяє ефективно структурувати і обробляти її.

Інтелект-карта являє собою деревоподібну схему, на якій зображені слова, ідеї, завдання або інші поняття, пов'язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. Гілки, що мають форму плавних ліній, позначаються і пояснюються ключовими словами або образами.

Поява терміну «інтелектуальна карта» або «карта знань»  або та власне підвалини вчення ментальних карт було закладено Девідом Осубелом та розвинуті у працях Джозефа Новака та Тоні Бьюзена. Т. Бьюзен писав, що інтелект-карти «являють собою зовнішню «фотографію» складних взаємин думок в конкретний момент часу. Вони дають мозку можливість краще «побачити себе з боку», значно вдосконалюють всі розумові навички, підвищують компетентність, вносять до життя більше радості, впорядкованості і задоволення [3]. На думку Т. Б’юзена, для інтелект-карти притаманні чотири характерні риси, а саме:

1) об'єкт уваги/вивчення кристалізований у центральному образі;

2) основні теми, пов'язані з об'єктом уваги/вивчення, розходяться від центрального образу у вигляді гілок;

3) гілки, що набувають форми плавних ліній, позначаються і пояснюються ключовими словами або образами (вторинні ідеї також зображуються у вигляді гілок, що відходять від гілок вищого порядку і так далі);

4) гілки формують пов’язану вузлову систему [1].

Створення інтелект-карти передбачає: беззаперечну наявність центрального образу; ієрархію зв’язків; номерну послідовність викладення змісту; використання графічних образів; лаконічність та чіткість викладення думок; по одному ключовому слову (словосполученню) на кожній лінії; поєднання різних змістовних блоків ієрархії в разі необхідності; відмежування різних змістовних блоків за потреби граничними лініями; використання рисунків-символів образу для посилення змісту.

Інтелект-карти структуровані за аналогією пам’яті. Вони допомагають організувати інформацію. Творчий потенціал у вигляді інтелект-карти корисний для мозкового штурму[5].

Проаналізуємо переваги інтелект-карт, які допомагають тим, хто навчається, усвідомити й узагальнити отриману ними інформацію, завдяки її структуруванню, що сприяє підвищенню ефективності навчально-виховного процесу.

По-перше, – це концентрація на важливих (вузлових) моментах. Кожен новий вузол інтелект-карти, особливо якщо він виділений кольором і піктограмами, є новим центром асоціації, і, відповідно, відбувається так звана емфаза (концентрація на центрі композиції), що допомагає запам'ятовуванню.

По-друге, – це візуально чіткі асоціації. Інтелект-карти дозволяють співвідносити «у просторі» різні поняття і терміни. В учнів виникають стійкі асоціації між термінами, формується пов’язана система понять (за дедуктивним та індуктивним методами, що набуває особливого значення при формуванні в них предметної компетентності).

Також варто зазначити, що при використанні інтелект-карт у навчанні, крім абстрактно-логічного мислення, властивого лівій півкулі мозку, працює просторове і образне світобачення, за яке відповідальна права півкуля мозку [4]. Таким чином, правильна як логічна, так і естетична побудова викладу навчального матеріалу, викликає його краще запам’ятовування.

Висновки. Таким чином, використання інтелектуальних технологій у професійній діяльності вчителів природничо-математичних дисциплін має реальне практичне значення і ряд переваг, найважливіша серед яких – підвищення якості знань при зменшенні витрат навчального часу.

Література.

  1. Бьюзен Т., Бьюзен Б. Супермышление. Минск: Попурри, 2003. 320 с.
  2. BuzanТ. The Mind Map Book: how to use radiant thinking to maximize your Brain's untapped potential / Т. Buzan, В.Buzan. – London : BBC Boks, 1993. – 320 p.
  3. Блог ТоніБьюзсна [Електронний ресурс] / TonyBuzan. - Режим доступу: http://www.thinkbuzan.com/intl.
  4. Занков Л. В. Обучение и развитие / Л. В. Занков. – М., 1975. – 260 с.
  5. Кобися А.П. Використання технології майнмепінгу у педагогічній діяльності.м.Вінниця,2015.

Анотація.У статті обґрунтовано актуальність використання інтелектуальних технологій у професійній діяльності викладачів ВНЗ. Представлено основні принципи та етапи створення інтелект-карти. Застосування інтелект-карт є одним із засобів інтенсифікації навчального процесу.

Ключові слова: інтелект-карта, навчальний процес,  маймепінг, візуалізація навчального процесу,інтелект-карти.

Аннотация. В статье обоснована актуальность использования интеллектуальных технологий в профессиональной деятельности преподавателей вузов. Представлены основные принципы и этапы создания интеллект-карты. Применение интеллект-карт является одним из средств интенсификаци иучебного процесса.

Ключевые слова: интеллект-карта, учебный процесс, маймепинг, визуализация учебного процесса, интеллект-карты.

Abstract. The article substantiates the relevance of the use of intellectual technologies in the professional activity of university teachers. The basic principles and stages of creating an intellectual map are presented. The use of intelligence cards is one of the means of intensifying the learning process.

Keywords: intellect-card, educational process, maimping, visualization of educational process, intellect-cards.

Зв'язатися з автором