портфоліо Хохлюка Павла Дмитровича

портфоліо Хохлюка Павла Дмитровича

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

УДК                                                                                                 Хохлюк Павло, Чорна Юлія,

                                                                                                          Грінберг Олександра

                                                                                                          м. Вінниця, Україна 

 

У цій статті обґрунтовано думку на проблему використання інформаційно-комунікаційні технології у початковій, середній школі та у вищих навчальних закладах. Вказано як переваги, так і недоліки використання ІКТ в навчальних закладах.

Ключові слова: інформаційно-комунікативні технології, телекомунікації, інформатизація, комп’ютерна епоха, компетентність, Інтернет-технології.

Постановка проблеми. Людство має нагальну потребу обробки інформації. Необхідність пошуку нових організаційних форм і методик навчання зумовлена тим, що виникла потреба в розробці методики, яка відповідає адаптації школи до комп’ютерної епохи.Суспільству потрібна компетентна особистість, яка могла б розвивати науку, економіку та культуру. На епоху XXI століття інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ)влилися в усі сфери нашого життя. Тому основною метою сучасного суспільства є освоєння усіх широких можливостей, переваг та інновацій інформаційно-комунікативних технологій.Одночасно із стрімким розвитком інформаційно-комунікативних технологій  гостро постало питання про інформатизацію освіти.

Необхідною ланкою в інформатизації суспільства є автоматизація освіти, насамперед в школах.  Адже бурхливий розвиток інформаційних та комунікаційних технологій потребує сучасного комп’ютерно-грамотного суспільства.Освіта має орієнтуватися на перспективи розвитку суспільства. А це означає, що в сучасній освіті необхідно застосовувати найновітніші інформаційні технології. Створення добротного інформаційного середовища є ключовим завданням на шляху переходу до інформаційного суспільства.

За словами В.М. Бойчука, розвиток сучасної інформаційної техніки спричинив виникнення якісно нових умов функціонування системи освіти. Це зумовлює необхідність вивчення особливостей впливу процесу інформатизації на модернізацію формальних і змістових аспектів навчального процесу. Щоб випускник вищої школи знайшов своє місце в інформаційному суспільстві, він має опанувати ІКТ, оволодіти навичками використання комп’ютера як інструменту повсякденної діяльності.Сучасна комп’ютерна техніка та засоби телекомунікацій надають можливість оперативно здобувати, поширювати й обробляти необхідну інформацію з навчальною метою.[1, 144с]

В процесі інформатизації освіти роль вчителя становить неабияку важливість. Інформаційно-комунікаційна компетентність є однією з ключових компетентностей сучасної освіченої особистості. Споконвічним завданням педагога залишається якнайглибше зрозуміти учня, задовольнити його запити, допомогти у становленні особистості. Тому, з одного боку, вони самі повинні задовольняти критерії нової інформаційної особистості, а з іншого - повинні володіти інноваційними технологічними інструментами і застосовувати їх у своїй професійній діяльності.І.Ю. Шахіна коментує цю проблему так: «В умовах стрімкого розвитку інформаційно-комунікативних технологій(ІКТ), появи і впровадження нових форм та методів навчання, заснованих на використанні  Web-ресурсів, професійна компетентність викладача вищої школи має безперервно вдосконалюватись оновлюватись як професійними знаннями, знаннями нових технологій навчання, так і сучасними методичними прийомами. Численні дослідження засвідчують, що ІКТ сприяють поліпшенню результатів навчання та поліпшують якість викладання.»[2, 1]

Аналіз попередніх досліджень. Проблему інформатизації освіти вивчали О. Картунов, Р. Гуревич, В. Кудін, Б. Гершунський;використання ІКТ у навчальному процесі та застосування новітніх інформаційних засобів вивчали С. Кізім, М. Жалдак, В. Волинський, Л. Малинова, Д. Кільдеров та ін.Виявленню особливостей педагогічної науки в умовах використання ІКТ присвячено низку досліджень (О. Алексєєв, А. Андрєєв, В. Биков, Я. Ваграменк,, М. Кадемія, Б. Канаєв, А. Ковалів, Г. Козлакова, А. Коломієць, А. Кравцова, М. Лапчик, А. Литвин, В. Лукін, Д. Матрос, Н. Морзе,І. Роберт, І. Соколова, Н. Стадник, Б. Старіченко та ін.).

Виклад основного матеріалу. Інформаційно-комунікаційна технологія навчання (ІКТ) – це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного педагогічного процесу.Швидкі темпи розвитку інформаційно-комунікаційних технологій вплинули як на повсякденне життя людей, так і на технологічні процеси на виробництві та в інших професійних сферах.Сучасний період розвитку суспільства характеризується сильним впливом на нього інформаційно- комунікаційних технологій (ІКТ), які проникають в усі сфери людської діяльності, забезпечують поширення інформаційних потоків у суспільстві і утворюють глобальний інформаційний простір. За словами Кадемії М.Ю, сучасні інструментальні засоби, що орієнтовані на Інтернет-технології, відкривають значні можливості для візуалізації навчальних матеріалів і побудови інтерактивних віртуальних лабораторних практикумів, котрі органічно вбудовані в навчальний процес. Нині ринок електронних освітніх ресурсів розвивається швидкими темпами, викладачам пропонується значний вибір педагогічних програмних засобів (ППЗ). З кожним днем можливості ресурсів, що спрямовані на підвищення ефективності освітнього процесу та якості знань учнів (студентів), зростають.[3, 60с]

Етап інформаційної революції другої половини XX ст. - це початок фази розвитку інформаційних технологій, коли на якісно новому рівні завершується історично найважливіший перехід до інформації, швидкість передачі якої (за допомогою електромагнітних хвиль) зростає в мільйони разів у порівнянні з людською мовою. Машинна інтуїція (експертні системи) нині стала продуктивною силою, а штучний інтелект дає можливість вирішувати якісно нові завдання технічного прогресу.Концепція інформаційних технологій була додана до елементу комунікації і виникла у 1980-ті роки. Наразі ІКТ включають апаратні засоби (комп'ютери, сервери, тощо) та програмне забезпечення (операційні системи, мережеві протоколи, пошукові системи, тощо).

Якщо говорити про початкову школу, впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним. Розглянемо, що дає впровадження ІКТ для учнів початкової школи. Психологами доведено, що у віці 6-7 років у дітей надзвичайно розвинена пам'ять, допитливість, уміння керування уважністю. Тому досить важливим є те, до чого адаптувати учня: до традиційних методів навчання(дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою)) чи застосовувати в навчальному процесі новітні засоби ІКТ(електронні підручники, мультимедійні дошки). З допомогою використанняінформаційно-комунікативних технологій, навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів. Ось як висловлює свою думку на цю проблему науковець Гуревич Р.С.: «Широке охоплення ІКТ усіх сфер освітньої діяльності сприяє розвитку системи освіти та відповідає сучасним нормам інформатизації суспільства. Впровадження сучасних систем ІКТ в освітній простір дозволяє підвищити ефективність навчання, урізноманітнити організаційні форми, методи навчання, виховання.»[4, 6с]

Сьогодні, учні мають досить велику зацікавленість у використанні засобів ІКТ. Це можуть бути різноманітні Інтернет-технології, мультимедійні програмні засоби, офісне та спеціалізоване програмне забезпечення, електронні посібники та підручники, системи дистанційного навчання (системи комп'ютерного супроводу навчання). Тому кожна новинка в рази збільшує відсоток засвоєння інформації в учня, ніж лише використання традиційних методів навчання.

Використання ІКТ в комплекті з традиційним підручником сприяє наступному:

  • забезпечує особистісно орієнтований та диференційований підхід у навчанні;
  • забезпечує реалізацію інтерактивного підходу (постійне спілкування з ПК, постановка запитань, які цікавлять учня та отримання відповідей на них);
  • підвищує пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітної відео- та аудіо-інформації;
  • здійснює контроль завдяки тестуванню і системи запитань для самоконтролю.

Водночасіснують недоліки та проблеми застосування ІКТ:

  • відсутність комп'ютера в домашньому користуванні багатьох учнів і вчителів, час самостійних занять у комп'ютерних класах відведено далеко не у всіх школах;
  • вчителі недостатньо часу для підготовки до уроку, на якому використовуються комп'ютери;
  • недостатня комп'ютерна грамотність вчителя;
  • у робочому графіку вчителівне відведено час для дослідження можливостей Інтернет;
  • існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративних методів.

У вищих навчальних закладах застосування та освоєння ІКТ має неабияку важливу роль. Перше місце серед інших засобів ІКТ займає використання телекомунікацій у навчальному процесі.Інтернет швидко знайшов застосування в науці, освіті, зв'язку, засобах масової інформації, включаючи телебачення, в рекламі, торгівлі, а також в інших галузей людської діяльності. Перші кроки із впровадження Інтернету в систему освіти показали його величезні можливості для її розвитку. Разом з тим, вони виявили труднощі, котрі необхідно подолати для повсякденного застосування мережі в навчальних закладах. Проте необхідно враховувати, що це потребує значних затрат на організацію навчання порівняно з традиційними технологіями, що пов'язане з необхідністю використання значної кількості технічних (комп'ютери, модеми тощо), програмних (підтримка технологійнавчання) засобів, а також з підготовкою додаткової організаційно-методичної допомоги (спеціальні інструкції для тих, хто навчається, та для викладачів), нових підручників і навчальних посібників. Нині відбувається накопичення досвіду, пошук шляхів підвищення якості навчання і нових форм використання ІКТ у різних навчальних процесах. Певні труднощі використання ІКТ в освіті виникають у зв’язку з відсутністю не тільки методичної бази їх використання, а й методології розробки ІКТ для освіти, що примушує педагога на практиці орієнтуватися лише на власний досвід і вміння емпірично шукати шляхи ефективного застосування інформаційних технологій.

Буровицька Ю.М. вважає так: «Для того, щоб студент зміг у повній мірі отримати користь від інформаційно-комунікаційних технологій, йому потрібно надати чіткі інструкції і дати свободу для самостійного дослідження. У наш час студенти дуже добре знають комп’ютерну техніку і програмне забезпечення, але перш за все, це стосується сфери розваг та соціальних мереж. Тому їх знання інформаційно-комунікаційних технологій треба спрямувати у потрібне нам русло.»[5, 3с]

Зі слів науковця Шахіної І.Ю. ми можемо дізнатися, що метою вивчення навчальної дисципліни «Інформаційно-комунікативні технології в навчальному процесі» є змістовна підготовка студентів до педагогічної діяльності, використання спеціального програмного забезпечення та доступних сервісів Інтернет у процесі викладання фахових предметів.[6, 2с]

Вивчаючи дисципліну «Інформаційно-комунікативні технології в навчальному процесі» студенти повинні вміти критично оцінювати інформацію, що отримана з різних джерел інформаційного середовища, володіти методиками використання ІКТ у вивчені фундаментальних дисциплін, застосовувати на заняттях інформаційно-комунікативних та традиційні засоби тестової перевірки знань.

Висновки. На епоху XXI століття інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) влилися в усі сфери нашого життя. Тому основною метою сучасного суспільства є освоєння усіх широких можливостей, переваг та інновацій інформаційно-комунікативних технологій. Необхідною ланкою в інформатизації суспільства є автоматизація освіти, насамперед в школах.  Адже бурхливий розвиток інформаційних та комунікаційних технологій потребує сучасного комп’ютерно-грамотного суспільства. Засоби ІКТ набули широкого поширення в початкових та середніх школах, а також у ВНЗ.

Література:

1.Бойчук В.М. Теоретичні і методичні основи художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя технологій: / В.М. Бойчук. – Вінниця. – 564с.

2.Буровицька М.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології у вищих навчальних закладах: алгоритм впровадження: / М.Ю. Буровицька М.Ю. – 26с.

3.Гуревич Р.С.  Інформаційне суспільство як важливий чинник розвитку освітнього середовища у ВНЗ// Сучасні інформаційні технології та інноваційні методикинавчання фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 43: / Р.С. Гуревич. – Вінниця. – 11с.

4. Кадемія М.Ю.  Інформаційно- комунікаційні технології в професійній освіті майбутніх фахівців: монографія; за ред. член-кор. НАПН Гуревича Р.С. : / М.Ю. Кадемія. – Львів. – 380с.

5. Шахіна І.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології у вдосконалені методичної компетентності викладача: / І.Ю. Шахіна. – Вінниця. – 12 с.

 

Зв'язатися з автором