портфоліо Хохлюка Павла Дмитровича

портфоліо Хохлюка Павла Дмитровича

ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ІНФОРМАТИКИ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

УДК

Хохлюк П.Д.

студент Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського

м. Вінниця, Україна

E-mail: [email protected]

 

Анотація

У статті описано значення інформатизації освіти для сучасного світу та суспільства. Визначено основні переваги та недоліки використання інформаційно-комунікаційних технологій при вивчені інформатики та приклад застосування ІКТ на різних етапах вивчення теми.

Ключові слова: інформатизація освіти, інформаційно-комунікаційні технології, інформатика, скрінкастинг, ментальні карти, комп’ютерне тестування.

Інформатизація, що включає бурхливе зростання глобальних телекомунікаційних мереж, перш за все, мережі «Інтернет», корінним чином змінює соціально-політичне і культурне життя мільйонів людей на всіх континентах, веде до формування єдиного світового інформаційного простору. Інформатизація, як процес, направлений на створення, розвиток і загальне застосування інформаційно-комунікаційних засобів і технологій, відкриває принципово нові можливості у всіх сферах діяльності людини, зокрема в освіті[6].

Інформатизація освіти виступає як складова загальної тенденції глобалізації світових процесів розвитку, як визначальний інформаційний і комунікаційний базис гармонійного розвитку особистості та соціально-економічних систем суспільства. Підготувати людину до активної і плідної життєдіяльності в інформаційному суспільстві — одне з головних завдань сучасного етапу модернізації національної системи освіти, а створення науково-педагогічного забезпечення цього процесу — одне з головних завдань психолого-педагогічної науки.[3, с. 3]

Проблему інформатизації освіти вивчали О. Картунов, Р. Гуревич, В. Кудін, Б. Гершунський; використання ІКТ у навчальному процесі та застосування новітніх інформаційних засобів вивчали С. Кізім, М. Жалдак, В. Волинський, Л. Малинова, Д. Кільдеров та ін.

Розвитку педагогічної науки в умовах використання ІКТ присвячено низку досліджень О. Алексєєва, А. Андрєєва, В. Бикова, Я. Ваграменка,, М. Кадемії, Б. Канаєва, А. Коваліва, Г. Козлакова, А. Коломієць, А. Кравцова, М. Лапчика, А. Литвина, Д. Матроса, Н. Морзе І. Соколова, Н. Стадника, Б. Старіченко та ін..

А. П. Кобися вважає, що одним із способів активізації пізнавальної діяльності учня на уроці застосування інноваційних технологій.Сучасніпедагоги активно впроваджують у своїй діяльності прогресивні засобинавчання, що забезпечують високий та якісний рівень опануванням учнямиотриманого матеріалу і дозволяють зробити так, щоб навчання для школярів небуло тягарем, а процес навчання був наочним та динамічним. Безперечним єтой факт, що серед таких методів провідне місце займають інформаційні тателекомунікаційні технології[4].

Інформаційно-комунікаційні технології – це сукупність методів, засобів іприйомів, що використовуються для добору, опрацювання, зберігання, подання, передавання різноманітних даних і матеріалів, необхідних для підвищенняефективності різних видів діяльності.

Ми визначили наступні переваги використання ІКТ у навчальному процесі:

  • економія часу у підготовці до уроку як вчителя, так і учнів;
  • дозволяють реалізовувати принципи індивідуального та диференційованого підходу до навчання;
  • зручний спосіб для реалізації дистанційного навчання;
  • використання комп’ютерних програм як ілюстративний матеріал;
  • зручний спосіб для проведення тестувань, квестів, Інтернет-олімпіад та ін.

Водночас, існують і певні недоліки впровадження ІКТ в навчальний процес:

  • вплив на здоров’я учнів, особливо на зір та нервову систему;
  • комп'ютеризоване навчання не розвиває здатності учнів чітко й образно висловлювати свої думки, істотно обмежує можливості усного мовлення;
  • відсутність контакту з учителем інформатики.

Застосування сучасних технологій на уроках інформатики доцільне на будь-якому етапі вивчення теми і засвоєння навчального матеріалу. Дана форма дозволяє подати масивний теоретичний матеріал у формі яскравих опорних образів, що дозволяє полегшити процес запам’ятовування та засвоєння знань.

Одним з напрямків застосування ІКТ на уроці є візуалізація знань при викладені нового матеріалу. На даному етапі зручно використовувати такі засоби ІКТ як:

  1. мультимедійні та інтерактивні презентації, з допомогою яких вчителю буде зручно структурувати навчальний матеріал, а інтерактивність допоможе підтримувати взаємодію з усім класом;
  2. для кращого засвоєння нового матеріалу правильним буде використання ментальних карт, або як їх ще називають «карт знань».

Карта знань(асоціативна карта) - діаграма на якій відображають слова, ідеї, завдання, або інші елементи, розташовані радіально навколо основного слова або ідеї[1].

Під час самостійного вивчення матеріалу на уроці, зручно застосовувати відеометоди. Одним з таких методів є використання технології скрінкастингу. Учитель може самостійно зробити запис відео з екрану монітора, при цьому виконуючи завдання, пов’язане з темою уроку. Завданням учнів буде повторити дії вчителя, у такому ж порядку як і на скрінкасті.

Скрінкастінг ( англ.  Screen  - екран і англ.  Broadcasting  - передача, мовлення) - тип подкастингу , що дозволяє передавати для широкої аудиторії відеопотік із записом того, що відбувається на комп'ютері користувача[2].

Комп'ютерні тести доцільно використовувати для перевірки отриманихзнань. Це можна робити в процесі актуалізації знань (тобто у процесі перевіркидомашнього завдання), під час проміжного контролю на уроці.

Комп’ютерне тестування – це автоматизованетестування на базі  спеціалізованих комп’ютернихпрограм.

Переваги використання комп’ютерних тестів:

  1. забезпечення стандартизації;
  2. забезпечення індивідуальності  процедуриконтролю;
  3. підвищення  об’єктивності  контролю  йвиключення  суб’єктивних  факторів  (утомавикладача і його емоційність або поганий настрій,відсутність  часу  для  особистого  спілкування  зстудентами  тощо);
  4. оперативність  статистичної  обробкирезультатів контролю;
  5. доступність  для  контролю  та  повнаінформація про результати;
  6. забезпечення  можливості  викладачевішвидкої  перевірки  знань  великої  кількостістудентів, за різними темами, виконанню завданьпо дисципліні в комплексі;
  7. звільнення  викладача  від  виконанняповторюваної  трудомісткої  й  рутинної  роботи  зорганізації масового контролю, вивільнення часудля  творчого  вдосконалювання  різних  аспектівйого професійної діяльності;
  8. забезпечення всебічної й повної перевірки;
  9. забезпечення  можливості  самоперевіркистудентом  освоєння  матеріалу  в  тім  режиміроботи  як  це  йому  зручно  (мережевий  режим
  10. доступу до  контролюючих систем);
  11. доступності й рівноправності всіх учасниківпроцедури тестування[5, с. 5].

Отже, на епоху XXI століття інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) влилися в усі сфери нашого життя. Тому основною метою сучасного суспільства є освоєння усіх широких можливостей, переваг та інновацій інформаційно-комунікативних технологій. Необхідною ланкою в інформатизації суспільства є автоматизація освіти, насамперед в школах.  Адже бурхливий розвиток інформаційних та комунікаційних технологій потребує сучасного комп’ютерно-грамотного суспільства. Використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій можливе на будь-якому етапі вивчення теми.  Завдяки урокам, на яких використовують сучасні технології,якісно змінюється відношення учня до інформатики, як до шкільного предмету, прицьому підвищується навчальна і пізнавальна діяльність на уроці, сприйняттянового матеріалу і його засвоєння.

 

Список використаних джерел:

  1. Електронний словник «Вікіпедія». – Режим доступу:https://uk.wikipedia.org/wiki/Мапа_думок.
  2. Електронний словник «Вікіпедія». – Режим доступу:https://ru.wikipedia.org/wiki/Скринкастинг.
  3. Жалдак М. І. Концепціяінформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл /М. І. Жалдак // Комп’ютер у школі та сім’ї. ‒ 2001. ‒ № 3. ‒ С. 3‒10.
  4. Кобися А. П. Застосування сучасних технологій у процесі викладання хімії у загальноосвітніх навчальнихзакладах / А. П. Кобися,В. А. Кащей // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // зб. наук. праць. – Вип.47.– Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2016. – С. 210-214.
  5. Красильникова  В.А.  Подготовка  заданий  длякомпьютерноготестирования.  Методическиерекомендации. – Оренбург: ИПК ГОУ ОГУ, 2004. –31 с.
  6. Шахіна І. Ю. Інформаційно-комунікаційні технологій в освіті дорослих / І. Ю. Шахіна // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб. наук. пр. – Вип. 45 / Редкол. - Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2016. – C. 85-89.

 

Зв'язатися з автором