портфоліо Хохлюка Павла Дмитровича

портфоліо Хохлюка Павла Дмитровича

ІНСТРУМЕНТИ ІКТ ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ У ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

П.Д. Хохлюк

Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м.Вінниця, Україна

 

Анотація. У статті порушується питання використання засобів ІКТ у школах, проблема автоматизації освіти та інформатизації суспільста, переваги та недоліки використання інструментів ІКТ.

Ключові слова:інформаційно-комунікаційні технології, інтелектуальні карти, мультимедійна презентація, інтерактивна вправа, автоматизація, інформатизація.

Постановка проблеми.В умовах сьогодення, інформаційно-комунікаційні технології відіграють важливу роль в суспільстві. Комп’ютерні технології проникають в усі сфери людської діяльності , при цьому забезпечуючи поширення інформаційних потоків серед суспільства.

Необхідною ланкою в інформатизації суспільства є автоматизація освіти, насамперед в школі. Адже бурхливий розвиток інформаційних технологій потребує сучасного комп’ютерно- грамотного суспільства.

У процесі інформатизації освіти роль учителя становить неабияку важливість.Однією з причин низького рівня обізнаності учнів у сфері інформаційних технологій є недостатній рівень знань учителів.Потрібно якнайшвидше відмовлятися від старомодних методів викладання, і почати активно використовувати у навчальному процесі інструменти ІКТ такі як: інтерактивні презентації, онлайнблоги та щоденники, інтерактивні вправи.Р. Гуревич коментує цю проблему так:«Проблема професійної підготовки вчителя є однією з основних у розв’язані комплексу проблем інформатизації освіти. Перед системою вищої професійної освіти нині головним завдання є готувати фахівців високого ґатунку, творчих особливостей, які відповідали інтересам і запитам учнів і водночас потребам суспільства[2,c. 20].

Аналіз попередніх досліджень. Проблему інформатизації освіти вивчали Р. Гуревич, В. Кобися, А. Кобися, В. Кудін; використання ІКТ у навчальному процесі досліджували Л. Малинова, М. Кадемія, В. Волинський, В. Биков, А. Литвин.

Мета статті: пояснити основні проблеми низького рівня інформатизації школи, визначити переваги та недоліки використання інформаційних технологій в навчальному процесі.

Виклад основного матеріалу.Інформаційно-комунікаційні технології – це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного педагогічного процесу.

Епоха ХХІ століття характеризується стрімким розвитком комп’ютерних технологій, розробкою нових напрямків та видів застосування новітніх технологій, а також повною автоматизацією сфер діяльності людини. Водночас, щоб отримати від нової технічної революції максимально користі та кращого результату потрібно мати достатню кількість кадрів, які будуть компетентними у сфері комп’ютеризації.

Необхідною ланкою інформатизації суспільства є автоматизація освіти, насамперед в школах. Щоб отримати комп’ютерно-грамотне суспільство, потрібно ще з дитинства починати поступово знайомити школярів з інформаційно-комунікаційними технологіями такими як: інтерактивні вправи, мультимедійні презентації, технології майдмепінгу, технологіями дистанційного навчання та ін. На думку В. Кобисі, використання методів інтерактивного навчання сприяє не лише вдосконаленню процесу фахової освіти та кращому засвоєнню теоретичного програмного матеріалу, але й загальному розвитку учнів, наданню кожному зних оптимальних можливостей для особистісного становлення й вдосконалення в контексті самовизначення,самореалізації та формування професійної культури[4,c. 17].

Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчальний процес початкової школи є необхідним етапом інформатизації школи. Початкова школа - фундамент, від якості якого залежить подальше навчання дитини, і це накладає особливу відповідальність на вчителя початкової школи.Інформаційно-комп’ютерні технології здійснюють вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів.Серед засобів інформаційних технологій, учителям початкової школи доцільно використовувати мультимедійні презентації та інтерактивні вправи.

MicrosoftPowerPoint –це візуальна та графічна програма, призначена здебільшого для створення презентацій. За допомогою PowerPoint можна створювати, переглядати й презентувати слайди, які містять текст, фігури, зображення, графіки, анімацію, діаграми, відео та багато іншого.З допомогою презентації зручно структурувати інформацію, що полегшує її сприйняття для школярів.

У сфері підготовки презентацій MicrosoftPowerPoint є одним з найбільш потужних додатків і забезпечує розробку таких документів як:

  • презентації, розраховані на відтворення через мультимедійний проектор;
  • допоміжні матеріали презентації, розраховані на друкування на прозорій плівці з метою їх демонстації через графо проектор;
  • матеріали презентації для автономного відтворення на екрані комп’ютера;
  • матеріали презентації для відтворення в мережевому оточені в реальному часі;
  • матеріали презентації для публікації в мережевому оточеніз наступним автономним переглядом користувачами;
  • матеріали презентації для друкування на папері;[2,с. 80]

LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використанням і на уроках, і позаурочний час, і для малечі, і для старшокласників.Кожен із ресурсів можна використати на своєму занятті, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль, його можна зберігати у власному «кабінеті», створивши свій акаунт в даному онлайновому середовищі.

Використання ІКТ в навчальному процесі має низку переваг:

  • застосування ІКТ на уроках підсилює позитивну мотивацію навчання, активізує пізнавальну діяльність учнів;
  • використання ІКТ дозволяє проводити уроки на високому естетичному та емоційному рівні; забезпечує наочність, залучення великої кількості дидактичного матеріалу;
  • підвищується обсяг виконуваної роботи на уроці в 1,5-2 рази; забезпечується високий ступінь диференціації навчання.
  • розширюється можливість самостійної діяльності;
  • забезпечується доступ до різних довідкових систем, електронних бібліотек, інших інформаційних ресурсів.

Водночас присутні і певні недоліки:

  1. відсутність копм’ютера в домашньому користуванні багатьох учнів і учителів;
  2. недостатня копм’ютерна грамотність учителів;
  3. існує ймовірність, що, заахопившиьзастосування ІКТ на уроках, вчитель перейде від розвивального навчання до наочно-ілюстративних методів;
  4. у робочому графіку вчителів не відведено час для дослідження можливостей Інтернету;

Мапа думок або інтелектуальна карта (англ. Mindmap, пол. Mapamyśli) - діаграма на якій відображають слова, ідеї, завдання, або інші елементи, розташовані радіально навколо основного слова або ідеї. Використовуються для генерування, відображення, структурування та класифікації ідей, і як допоміжний засіб під час навчання, організації, розв'язання проблем, прийняття рішень, та написання документів[1].

«Інтелектуальні карти використовують для створення, візуалізації, структуризації і класифікації ідей, а також як засіб для навчання, організації, розв’язання задач, ухвалення рішень, при написанні статей. Реалізується у вигляді діаграми, на якій зображені слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв’язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. У основі цієї техніки лежить принцип «радіального мислення», що відноситься до асоціативних розумових процесів, відправною точкою дотику яких є центральний об’єкт. В українських перекладах термін може звучати по-різному – «карти розуму», «карти пам’яті», «інтелект-карти», «майнд-мепі»»[3,с. 1].

Використанняінтелект-карт є доситьпоширеним і результативним. Адже:

  • інформаціяскладається з ключовихслів, понять, якікращезапам’ятовуються, навідмінувід великого обсягу тексту;
  • матеріал є структуризований, розташованийрадіальнонавколо основного слова чиідеї;
  • сприяєшвидкомуконспектуваннялекцій, підготовціматеріалу з  певної теми.

Висновки.Отже, інформатизаціясуспільстванеможлива без автоматизаціїосвіти. бурхливий розвиток інформаційних технологій потребує сучасного комп’ютерно-грамотного суспільства. Застосування засобів ІКТ допоможе підвищити рівень знань суспільства у сфері комп’ютеризації.

 

Список використаних джерел:

1.Вікіпедія[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki.

2.Гуревич Р.С. Мультимедійні технології та засоби навчання: навчальний посібник: / Р.С. Гуревич - Вінниця: Нілан-ЛТД, 2017, с. 556.

3.Кобися А. П. Інтелектуальні карти як засіб підвищення ефективності засвоєння навчального матеріалу: (матеріали звітної наукової конференції Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, 19 березня 2015 р.)/А. П. Кобися. -[Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://conf.iitlt.gov.ua/Conference.php?h_id=10.

4.Кобися В. М.  Використання інформаційних технологій у професійній освіті / В. М. Кобися, А. І. Лиса // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // зб. наук. праць. – Вип.48.– Київ-Вінниця : ФОП Тарнашинський О.В., 2017. – С. 28-31.

 

Зв'язатися з автором