ВИКОРИСТАННЯ ВЕБ-ТЕХНОЛОГІЙ В ОРГАНІЗАЦІЇ ВЕБ-КВЕСТІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ
УДК Хохлюк П.Д.
м. Вінниця, Україна
Постановка проблеми.XXI століття, у порівнянні з минулим сторіччям, стало періодом стрімкої комп’ютеризації та інформатизації усіх сфер суспільства. Цифрові технології впроваджуються у експлуатацію не лише на великих підприємствах, фабриках, а і в закладах освіти, що є необхіднісю для якісної організації умов викладання на навчання таких дисциплін як інформатика та інформаційні технології. До того ж, смарт-технології активно інтегруються в побутове життя людей. На сьогоднішній день не є рідкістю те, що одна сім’я може мати три і більше цифрових пристрої. Результатом цього стало те, що підростаюче покоління починає ще з дитинства активно вивчати та використовувати комп’ютерні пристої та цифрові гаджети. О. Усата та Г. Бовсунівська вважають: «Перед вчителем постає нелегке завдання, не лише подачі навчального матеріалу, а й привернення уваги учнів до нього, адже сучасному поколінню учнів методи проведення уроків без технологічного аспекту здаються нецікавими»[7, с. 306].
Існує багато різних методик, що дозволяють ефективно організувати навчальний процес на уроці. Однією з таких інноваційних технологій є технологія веб-квестів.
За словами А. Лемешко, новою формою проведення уроків з поєднанням різних елементів мотивації навчальної діяльності та ІКТ є квести. Один квест можна розробити на цілу тему і в рамках одного уроку працювати над певним завданням, що триматиме дитячу увагу та цікавість до завершення квесту (теми), адже дітям подобається виконувати завдання в рамках певного сюжету[6].
Веб-квест є однією з нових форм проведення уроків з поєднанням інформаційно-комунікаціних технологій та елементів мотивації навчальної діяльності.
Аналіз попередніх досліджень.Над питанням впровадження та використання інноваційних технологій, зокрема веб-квестів, працювали науковці:Гуревич Р.С., Шмідт В.В.,Лемешко А.Л., Усата О.Ю., Кадемія М.Ю., Бовсунівська Г.С., Романцова Ю.В., Кобися А.П. та ін.
Вивченню пізнавальної діяльності дітей у процесі використання технології вею-квестів присвячено роботи науковців Шемшур В.М., Безпоясного Б.С., Тюріна В.О.,Рачкової Л.В. та ін.
Мета статті полягає в розкритті термінів та понять «веб-квест», теоретичній аргументації основних переваг та недоліків використання квест-технології на уроках інформатики, та опис використання веб-технологій в організації веб-квестів на уроках інформатики.
Виклад основного матеріалу.У зв’язку з активним інформаційнимрозвитком суспільства, у педагогів виникає необхідність поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій. Щоб розвивати в учнів креативність та творче мислення, потрібно підтримувати пізнавальну активність учнів під час навчальної діяльності, використовуючи інтерактивні засоби, ігрові техніки, квести.
Однією з нових форм проведення уроків із використанням ІКТ є квести. Особливістю квест-технології є можливість створення квесту як на цілу тему, так і на один урок. В учнів виникає бажання якнайшвидше виконати усі завдання, та отримати приз. До того є, у веб-квести можна інтегрувати елементи ігрофікації(наприклад, за виконання певного завдання налічувати певну кількість балів чи відображати рейтинг учня чи групи учнів відповідно до якості та кількості виконаних завдань).
Онлайн енциклопедія Вікіпедія пропонує таке формулювання поняття «веб-квест»: «Веб-квест - це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, виконуючи ту чи іншу навчальну задачу»[5].
Вперше модель web-квесту була представлена викладачем університету Сан-Дієго Берні Доджем у 1995 р. Сьогодні ця технологія використовується як найбільш вдалий спосіб використання Інтернету на уроках[2].
Веб-квест дозволяє педагогові поєднувати різніформи роботи та організувати активну пізнавальну діяльність учнів. Під час розробки власного веб-квесту потрібно дотримуватись чіткої структури:
- вступ (формулювання теми, опис головних ролей учасників, сценарій квеста, планроботи або огляд усного квеста);
- центральне завдання (завдання, питання, на які студенти мають найти відповідь вмежах самостійного дослідження, який підсумковий результат повинен бути досягнутий);
- список інформаційних ресурсів, які можна використати під час досліджень, у томучислі ресурси Інтернет;
- опис основних етапів роботи; керівництво до дії;
- висновок (підсумки дослідження, питання для подальшого розвитку теми)[3, c. 355].
Берні Додж пропонує наступні види завдань для веб-квестів:
- переказ – демонстрація розуміння темина основі подання матеріалів з різних джерелв новому форматі: створення презентації, плаката, розповіді;
- планування та проектування – розробка плану або проекту на основі заданих умов;
- самопізнання – будь-які аспекти дослідження особистості;
- компіляція – трансформація форматуінформації, отриманої з різних джерел: віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури;
- творче завдання – творча робота у певному жанрі – створення п'єси, вірша, пісні, відеоролика;
- аналітична задача – пошук та систематизація інформації;
- детектив, головоломка, таємнича історія– висновки на основі суперечливих фактів;
- досягнення консенсусу – виробленнярішення щодо гострої проблеми;
- оцінка – обґрунтування певної точкизору;
- журналістське розслідування – об'єктивний виклад інформації (поділ думок і фактів);
- переконання – схилення на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб;
- наукові дослідження – вивчення різнихявищ, відкриттів, фактів на основі унікальнихон-лайн джерел[4, с. 200].
Важливим етапом під час розробки веб-квесту є вибір платформи та сервісів, де буде створено та розміщено квест. Під час вибору такого середовища, потрібно звернути особливу увагу на можливості використання зображень, відеоресурсів, гіперпосилань.
Ми можемо запропонувати декілька, перевірених нами, веб-ресурсів для створення веб-квестів, а саме:
- https://www.blogger.com/ –онлайн- сервіс для створення блогів. Використовуючи цей сервіс, вчитель може створити власний квесту формі блогу. У стрічці новин, учні матимуть можливість знайомитись з актуальними новинами та повідомленнями, які виникають під час проходження квесту(наприклад реєстрація учасників квесту, чи оголошення переможців). На сторінках розміщуються завдання для квесту, поради та пропозицій щодо проходження квесту.
Учні можуть використати цей сервіс для того, щоб поділитися своїми враженнями від проходження квесту, або як підвести підсумки своєї навчальної роботи.
- http://www.thinglink.com - це сервіс, що дозволяє створювати мультимедійні плакати, а іншими словами, «інтерактивні картинки», на які наносяться маркери. При наведенні на них може з'являтися будь-який мультимедіа контент[8].
- https://www.genial.ly/ – сервіс призначений для створення яскравих інтерактивних плакатів, презентацій та інших цифрових матеріалів. Так, наприклад, вчителі будь-якого предмету зможуть створити прекрасні віртуальні виставки до предметних тижнів, які доповнять (або будуть супроводжувати) традиційні заходи[1]. Використовуючи цей сервіс, веб-квест можна розробити у формі набору інтерактивних плакатів, пов'язаних між посиланнями. На плакаті можна розмістити інтерактивні елементи(наприклад сервіс Genially містить велику колекцію безкоштовних кнопок, маркерів). До кожного елемента прикріпити завдання для виконання(сервіс є дуже зручним для роботи з мультимедіа).
Для навчання інформатики учнів 3 класуу закладах загальної середньоїосвіти нами створений веб-квест «Подорож країноюScratch», щовідповідає усім зазначеним умовам.
(https://view.genial.ly/5e471518749a8269525a5ab9/interactive-image-interactive-image)
Рис.1. Головна карта веб-квесту, розробленого з використанням онлайн-сервісуThinglink
Висновки.У зв’язку з неминучою інформатизацією та комп’ютеризацією сфери освіти в процесівикладання шкільного предмету "Інформатика" зростає роль інноваційнихтехнологій, використання яких значно підвищує мотиваційну сферу та пізнавальну активністьдітей.Для вчителів інформатики використання веб-квестів, у поєднанні з традиційними засобами, дозволяє навчати учнів грамотно користуватись засобами ІКТ, розвивавати креативність, шукати корисну інформацію в Інтернеті. Для створення веб-квестів можна використовувати різні веб-технології, серед яких є такі онлайн-сервіси як:Blogger, Thinglink, Genially.
Література
- Дистанційна академія: Genially у роботі активного пеедагогаp[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://osnova.d-academy.com.ua/course/genial-ly-u-roboti-aktyvnogo-pedagoga/
- Желізняк Л. Д. Технологія „Веб-квест” на уроках інформатики. Форум педагогічних ідей "УРОК". http://osvita.ua/school/lessons_summary/proftech/32834/
- Кадемія М.Ю. Використання веб-квестів у процесі підготовки вчителя технології / М.Ю. Кадемія // Наукові записки. Серія: Педагогіка. — 2011. — № 3. – С. 353-356.
- Каньковський І.Є. Web-квест як засіб активізації самостійної роботи студентів / І.Є.Каньковський // Комп’ютерно-інтегровані технології: освіта, наука, виробництво. – 2013. – №11. –С. -204.
- Квест(значення[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B2%D0%B5%D1%81%D1%82_(%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F)
- Лемешко, А. Л. "ВИКОРИСТАННЯ КВЕСТ-ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ ДЛЯ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ."
- Усата О.Ю., Бовсунівська Г.С. Використання веб-квестів у вивченні інформатики / Олена Усата, Ганна Бовсунівська // Інформаційні технології в освіті та науці: зб. наук. праць. –Вип.11. – Мелітополь: ФОП Однорог Т.В., 2019. – С.306-308.
- Школа майстерності: Thinglink[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/skolamajsternosti/modul-4/thinglink.
У статті розглянуто поняття «веб-квест». Описано структуру побудови веб-квесту, типи завдань, які використовуються у квестах. Проаналізовано психолого-педагогічніаспекти використання інформаційно-комунікативних технологій в навчальному процесі, їх вплив на пізнавальну та мотиваційну сфери учня. Наведено перелік онлайн-сервісів для розміщення та розробки веб-квесті.
Ключові слова: інформатизація, веб-квест, веб-технології, інформатика, інформаційно-комунікаційні технології, мультимедіа.
The article considers the concept of "web quest". The structure of web quest construction, types of tasks used in quests are described. Psychological and pedagogical aspects of the use of information and communication technologies in the educational process, their impact on the cognitive and motivational sphere of the student are analyzed. The list of online services for hosting and developing a web quest is given.
Keywords:informatization, web quest, web technologies, informatics, information and communication technologies, multimedia.
Зв'язатися з автором