портфоліо Хохлюка Павла Дмитровича

портфоліо Хохлюка Павла Дмитровича

ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ

УДК                                                                                                                     Н. В. Грига

                                                                                                                             П. Д. Хохлюк

м. Вінниця, Україна

Постановка проблеми. Сьогодні, в еру інформатизації суспільства, все більшого значення набуває проблема використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчальному процесі у професійній освіті[1]. Одним із найперспективніших напрямів розвитку ІКТ є використання хмарних технологій у навчальному процесі [2].

Серед напрямів розвитку ІКТ хмарні технології є одними з найсучасніших. Завдяки низці пріоритетів, які надають хмарні сервіси в сфері зберігання та обробки даних, стало неможливим ігнорувати всі переваги від використання даних ресурсів в освітньому процесі і професійній освіті зокрема.

Хмарні технології – це технології, які надають користувачам Інтернету доступ до комп’ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як онлайн-сервіса [3, с. 45].

В умовах інтенсивного розвитку інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) і підвищення вимог до якості освіти загострюється проблема активізації навчально-пізнавальної діяльності та самостійної роботи сучасного студента засобами конкурентних технологій. Ці технології мають забезпечувати: зручний спосіб подання навчальної інформації та її доступність; зв'язок теорії з практикою; можливість отримання консультації викладача; використання значної кількості допоміжних програмних засобів; формування у  студентів умінь аналізувати, порівнювати, оцінювати власну діяльність тощо; безпосередній та опосередкований емоційний і виховний вплив викладача на студентів; ефективну підтримку самостійної роботи майбутніх учителів.

Аналіз попередніх досліджень. Впровадження хмарних технологій в навчальний процес привернули увагу багатьох дослідників. Тенденції стрімкого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, а саме хмарних сервісів, стають провідними в процесі реформування освіти і в Україні. Свідченням цього є наукові праці В. Бикова, А. Дзюбенка та ін. Використання хмарних технологій для організації навчання розкрито в роботах С. Г. Литвинової, Н. В. Морзе, О. Г. Кузьминської, систему організації самостійної роботи за допомогою хмарних сервісів – в наукових дослідженнях Г. А. Алексанян, а організацію «віртуальної вчительської діяльності» засобами Google – в напрацюваннях Л. В. Рождественської.

Мета даної статті полягає в аналізі сучасного стану використання хмарних технологійу професійній освіті, їх переваги та недоліки.

Виклад основного матеріалу. Інновації у освіті – це поширення нового у педагогічній науці тапрактиці, «результат творчого пошуку оригінальних, нестандартнихрішень різноманітних педагогічних проблем; процес оновлення чивдосконалення теорії і практики освіти, який оптимізує досягнення їїмети». Розвиток інформаційно-освітнього середовища закладівосвіти передбачає наявність компетентних педагогів, які можуть працювати, застосовуючи засоби новітніх інформаційних та комунікаційнихтехнологій. Інформаційні технології навчання – це застосування комплексукомп’ютерних та інших засобів обробки інформації, яке дозволяє насистемній основі організувати оптимальну взаємодію між викладачем істудентом з метою досягнення необхідного результату навчання. Майбутніфахівці освіти повинні вміти працювати з інформацією, використовуватифункціональні можливості інформаційно-комунікаційних технологій упрофесійній діяльності для навчання та виховання дітей.

Завдяки впровадженню інформаційних технологій в освіту з’явилися нові можливості для індивідуалізації та диференціації навчального процесу, зорієнтованого на розвиток самостійного мислення та ефективну організацію пізнавальної діяльності студентів. Особливої уваги заслуговують інформаційно-комунікаційні технології як один із дієвих засобів інтерактивного навчання. А. А. Дзюбенко визначає інформаційні комунікаційні технології навчання як сукупність програмних, технічних, комп’ютерних і комунікаційних засобів, а також способів та новаторських методів їхнього застосування для забезпечення високої ефективності й інформатизації освітнього процесу [4].

Хмарні технології – це технології обробки даних, в яких комп’ютерні ресурси надаються інтернет-користувачеві як онлайн-сервіси. Вважають, що термін «хмарні технології» не зовсім точний, адже «сloud» крім «хмара», перекладається і як «розсіяний», «розподілений». Ці технології є «розподіленими технологіями», тобто опрацювання даних відбувається не з використанням одного стаціонарного комп’ютера, а розподіляється по комп’ютерах, підключених до мережі Інтернет. Зустрічаємо й таке пояснення: «Спочатку хмара була лише одна – саме цим символом традиційно позначали мережу Інтернет. Ця хмара позначала сукупність усіх комп’ютерів, що об’єднані протоколом IP і що мають власну IPадресу. З часом в Інтернет почали виділяти серверні ферми, які встановлювались у провайдерів і на яких базувались веб-проекти. При цьому для забезпечення високого навантаження та відмово-стійкості найбільш великі веб-системи ставали багаторівневими та розподіленими» [5].

Загальною перевагою для всіх користувачів хмарних технологій є те, що отримати доступ до «хмари» можна не лише з ПК чи ноутбука, але також з нетбука, смартфона, планшета, тому що головною вимогою для доступу є наявність Інтернету, а для роботи програмного забезпечення «хмари» використовуються потужності віддаленого серверу; споживачі використовують програми без їх установки. Слід зазначити, що доступ до хмари можуть мати одночасно тисячі людей, що мають права доступу.Вчителі можуть використовувати хмарні технології для дистанційного навчання, на уроках та позакласній діяльності, а також в методичній роботі.

Останнім часом впровадження хмарних технологій в навчальний процес стрімко зростає, бозавдяки цим технологіям освіта стає ще доступніше, адже, вчитися можна скрізь: у приміщенні та на відкритій місцевості.

Ми пропонуємо розглянути один з найзручніших та найдоступніших сервісів для створення електронного щоденника(блогу) викладача професійно-технічного навчального закладу.Однією з найвідоміших для створення безкоштовних блогів є платформа blogspot (Blogger) компанії Google: Google Blogspot.com.

Blogger– сервіс для ведення блогів, за допомогою якого будь-який користувач може завести свій блог, не вдаючись до програмування і не турбуючись про встановлення та налаштування програмного забезпечення.

Мережні щоденники (блоги) – сервіс Інтернет, що дозволяє будь-якому користувачеві вести записи з довільної тематики. За аналогією з особистими щоденниками блоги називають мережними щоденниками.

Блог – це веб-сайт, основний вміст якого – записи, зображення або мультимедіа. Основна відмінність блога від щоденника в тому, що у блозі записи можна коментувати і обговорювати з автором.

Блог є інструментом взаємодії викладача та учнів. Учніотримують можливість аналізувати зразкові роботи викладача та втілювати їх у своїй діяльності. Колективний блог надає змогу учням та викладачеві працювати спільно над виконанням певних завдань, та незалежно від місця розташування кожного учасника.

Для викладача блог – це можливість використовувати засоби мультимедіа в освітньому процесі, створювати матеріали для самостійної роботи учнів, працювати з електронними зошитами, ділитися важливою інформацією з батьками та учнями, організовувати колективну роботу вихованців, узагальнювати і систематизувати власний досвід, брати участь в інтернет-проектах.

Використання електронних блогів у навчальному процесі, порівняно з іншими інформаційними технологіями мають низку переваг серед яких:

  • простота використання і доступність;
  • ефективність організації інформаційного простору;
  • інтерактивність та мультимедійність;
  • надійність та безпека.

Використання блогу в якості середовища мережевого спілкування для навчання дозволяє:[6]

  • побудувати освітній маршрут для учнів;
  • формувати їх інформаційну культуру завдяки створенню посилань на потрібні сайти;
  • організувати навчально-інформаційний простір вчителя і школярів, мати активний зворотний зв’язок;
  • надає учням можливості для обміну інформацією для самостійної роботи та взаємонавчання;
  • обговорення поточних проблем і організаційних моментів;
  • здобувати навички культури спілкування та безпечної поведінки у мережі.

Концепція хмарних технологій включає в себе багато понять: інфраструктура, програмне забезпечення, платформа, дані, робоче місце тощо. Головною функцією хмарних технологій є задоволення потреб користувачів, що потребують віддаленої обробки даних. В. Ю. Биков зазначає: «За цією концепцією завдяки спеціальному інтерфейсу користувача, що підтримується системними програмними засобами мережного налаштування, в адаптивних інформаційно-комунікаційних мережах (ІКМ) формуються мережні віртуальні ІКТ-об’єкти. Такі об’єкти – мережні віртуальні майданчики є ситуаційною складовою логічної мережної інфраструктури ІКМ із тимчасовою відкритою гнучкою архітектурою, що за своєю будовою і часом існування відповідає персоніфікованим потребам користувача (індивідуальним і груповим), а їхнє формування і використання підтримується ХО-технологіями» [6, с. 8].

Висновки: Отже, використання хмарних технологій у професійній освіті є актуальним питанням в сучасній українській освіті. Хмарні сервіси дозволяють подавати навчальний матеріал у мультимедійній чи інтерактивних формах, що значно краще сприймається та засвоюється учнями, порівняно з формами, де використовується лише дошка, крейда та слово вчителя. При наявності Інтернету, доступ до інформації, яка зберігається у ваших «хмарних сховищах», можна отримати не лише з ПК, а із мобільних пристроїв.

Поряд з перевагами, існує також і ряд недоліків «хмарних технологій»:

  • безпека інформації: не кожному користувачу зберігання інформації на віддаленому сервері видається надійним;
  • постійне з’єднання з мережею Інтернет;
  • погано працюють з повільним Інтернет-доступом: багато «хмарних» програм вимагають хорошого Інтернет-з’єднання з великою пропускною здатністю.

 

Список використаних джерел

  1. Вакалюк Т. А. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в загальноосвітніх школах для підвищення якості освіти / Вакалюк Т. А., Шевельова М. К. // Інформаційно-комунікаційні технології як засіб підвищення якості освіти/ Зб. наук. gр. [ред. кол.: .Є. Берека (гол) та ін.]. – Хмельницький : Видавництво ХОІППО, 2015. – С. 40-45.
  2. Вакалюк Т. А. Можливості використання хмарних технологій в освіті / Т. А. Вакалюк // Актуальні питання сучасної педагогіки. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Острог, 1-2 листопада 2013 року). – Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2013. – C. 97–99.
  3. Матеріали VIII Міжнародноїнауково-практичноїінтернет-конференції/ Проблеми впровадженняінформаційнихтехнологій в економіці. – 2012. – 420с.
  4. Дзюбенко А. А. Новыеинформационныетехнологии в образовании / А. А. Дзюбенко. – М., 2000. – 104 с.
  5. Облака: легенды и мифы [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.anti-malware.ru/node/2333.
  6. Блог як інструмент взаємодії вчителя та учня. –  [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://timso.koippo.kr.ua/hmura12/2016/10/15/bloh-yak-instrument-vzaemodiji-vchytelya-ta-uchniv/
  7. Биков В. Ю. Хмарні технології, ІКТ-аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх і наукових установ / В. Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті. – № 10. – 2011. – C. 8–23.

 

У статті було розкрито проблему та актуальність інтегрованого використання хмарних технологій у професійній освіті. Проаналізовано основні переваги та недоліки використання хмарних технологій в навчальному процесі ПТНЗ. У статті описано хмарний сервіс для створення електронних щоденників(блогів) Blogger та використання блогу викладача в процесі навчання.

Ключові слова: хмарні технології, хмарний сервіс, інформатизація освіти, професійна освіта, електронний блог, хмарний сервіс Blogger, дистанційне навчання.

 

The article revealed the problem and relevance of the integrated use of cloud technologies in vocational education. The main advantages and disadvantages of the use of cloud technologies in the educational process of the vocational schools are analyzed. This article describes the cloud service for creating Blogger's blogs and the use of the teacher's blog in the learning process.

Keywords: cloud technologies, cloud service, informatization of education, vocational education, e-blog, cloud service Blogger, distance education.

Зв'язатися з автором