портфоліо Дмитренко Наталії Анатоліївни

портфоліо Дмитренко Наталії Анатоліївни

СТВОРЕННЯ ПОРТФОЛІО ВИКЛАДАЧА З ВИКОРИСТАННЯМ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

УДК 37.091.31:004.77

Дмитерко Н. А.

м. Вінниця Україна

Науковий керівник – к.п.н., доцент Кобися А. П.

Постановка проблеми. У зв’язку з новими умовами розвитку суспільства інформаційної доби, збільшенням ролі інформації та знань, поширенням інформаційних комунікацій, створенням глобального інформаційного простору змінюється підхід до освіти в цілому і мовної освіти зокрема. Мережа Інтернет, яка інтенсивно розвивається, спричинила інтеграцію нових інформаційних технологій в усі сфери людської життєдіяльності, в тому числі в бізнес, освіту, сферу розвитку кар'єри. Останнім часом впровадження хмарних технологій стрімко зростає, завдяки цьому освіта стає ще доступніше, адже, вчитися можна скрізь: у приміщенні та на відкритій місцевості [3, с. 26].

Аналіз наукової літератури свідчить, що визначення поняття «портфоліо» знайшли своє трактування у працях вітчизняних та зарубіжних дослідників. За М. Нікіфоровою, «портфоліо» визначається як «сучасна освітня технологія, основою якої є застосування методу аутентичного оцінювання результатів навчальної та професійної діяльності, та продукт» [1]. За визначенням В. Красильникової та В. Запорожко, портфоліо – це спосіб фіксування, накопичення і оцінки індивідуальних досягнень особистості або особистих досягнень людини в певний період її діяльності; пакет робіт особистості, який пов‘язує деякі аспекти його діяльності в більш повну картину, або заздалегідь спланований підбір досягнень людини [4]. Я. Бельмаз трактує портфоліо як систематичний і спеціально організований збір доказів, який слугує засобом системної рефлексії власної діяльності і  презентації результатів у одній або більш галузях для поточної оцінки компетентностей чи конкурентоспроможності на ринку праці [5, с. 100].

В Україні, проблемою використання Web-портфоліо, займалися українські вчені Н. Бідюк, А. Джуринський, Б. Євтух, В. Жуковський, М. Кадемія, А. Кобися, В. Коваленко, С. Романова, О. Сухомлинська, В. Чорний та ін.

Мета статті: визначити сутність поняття «портфоліо», та «веб-портфоліо», розкрити тему використання хмарних технологій для створення портфоліо викладача.

Виклад основного матеріалу. Портфоліо - збірка (широке портфоліо) виконаних робіт та напрацювань певної особи (компанії) [1].

Термін «портфоліо» запозичений через посередництво англ. Portfolio з італійської мови (portafoglio – «портфель»), де утворений від porta («носи») + foglio («аркуш») [2].

Портфоліо може бути як на папері, так і в електронному вигляді. Електронне портфоліо, в свою чергу, може зберігатись локально (бути доступним лише визначеному колу людей) та глобально (бути доступним для всього світу – для користувачів інтернету). Глобально доступне портфоліо інакше називається веб-портфоліо.

Портфоліо – це спосіб фіксування, накопичення, оцінки і самооцінки особистих досягнень за певний проміжок часу [2].

Хмара – це деякий центр, сервер або їх мережа, де зберігаються дані та програми, що з’єднуються з користувачами через Інтернет [1].

Основна мета складання портфоліо викладача – відстеження й облік навчального прогресу, демонстрація власних творчих здібностей, дисципліни, умінь концентрувати увагу на різних аспектах своєї професійної діяльності. Воно сприяє індивідуальному просуванню ідей, показує власне зростання; відповідає потребі у самореалізації; є методом мотивації цілеспрямованості в досягненні власних завдань освіти; є елементом практично-орієнтованої освіти, що виховує ініціативного професіонала.. Кожен викладач аналізує власні можливості, крок за кроком розширює їх, має конкретні наміри щодо своєї роботи у майбутньому, ставить професійну мету, досягає її [6, с. 58].

Портфоліо педагогічного працівника - це спосіб фіксації, накопичення матеріалів, що демонструють рівень професіоналізму педагога і уміння вирішувати завдання своєї професійної діяльності. Портфоліо педагога показує рівень його підготовленості і рівень активності в навчальних та позанавчальних видах його діяльності.

Основна мета портфоліо - оцінювання роботи педагога по темі самоосвіти, характеру його діяльності, відстежування творчого і професійного зростання, сприяння формуванню навиків рефлексії (самооцінки).

У портфоліо збираються матеріали, що регламентують роботу педагогічного працівника.

Підходи до побудови портфоліо можуть бути різними, залежно від індивідуальних особливостей педагога. Необхідно, аби було проаналізовано свою роботу, власні успіхи, узагальнено і систематизовано педагогічні досягнення, об'єктивно оцінено свої можливості і способи подолання труднощів для досягнення вищих результатів.

Головне призначення портфоліо - продемонструвати найбільш значимі результати практичної діяльності для оцінки своєї професійної компетенції, такі як реалізовані проекти, участі в олімпіадах і конкурсах, проведені педагогом дослідження [5, c. 101].

Друге важливе призначення портфоліо педагога - це альтернативна форма оцінки професіоналізму і результативності його роботи при проведенні атестації на відповідність заявленій кваліфікаційній категорії.

Серед педагогічних працівників портфоліо завойовує все більшу популярність, і стає необхідним для педагогів, котрі підвищують свій професійний рівень.

Інакше кажучи, це все те, що ми робили на протязі багатьох років, готуючись до атестації. Але тепер, пакет необхідних документів більш коректно скомпановано та систематизовано. Якщо звернутися до всесвітньої мережі Інтернет, ми побачимо, що такий метод представлення власної педагогічної діяльності як портфолію, успішно впроваджено в багатьох як загальноосвітніх закладах, так і закладах професійно – технічної освіти і вищої школи.

Таким чином, кажучи про створення портфоліо, як про засіб представлення своєї педагогічної діяльності, потрібно мати на увазі не просто створення презентації в програмі "Microsoft Office PowerPoint" про свої успіхи, а комплексний показ себе, як професіонала, підтверджуючи пакетом необхідних документів.

Практична значущість портфоліо:

- атестація педагогічного працівника;

- ліцензування, атестація, акредитація ПТНЗ;

- систематизація діяльності педагогічного працівника;

- як стимулюючий чинник [7].

Якщо розглянути діагностичну функцію професійної діяльності, то саме складання портфоліо дозволяє:

- педагогічному працівнику:

- реально представити результати своєї праці;

- побачити свої резерви;

- мати стимул до безперервного самоудосконалення.

-адміністрації:

- здійснювати безперервну діагностику результатів праці педагогічних працівників [4].

Портфоліо дозволяє враховувати результати, досягнуті педагогічним працівником у різних видах діяльності: навчальній, виховній, творчій, методичній, дослідницькій.

Можна відзначити наступні вимоги до оформлення портфоліо:

- достовірність – матеріали, подані педагогом, повинні бути правдивими, такими, що легко перевірити;

- об'єктивність – у відгуках та рецензіях повинна відображатися різностороння точка зору;

- конкретність і науковість - розкриття компонентів педагогічної діяльності (методів, прийомів, способів і ін.) на основі прикладів педагогічної діяльності, відповідність описуваних компонентів їх визначенням в теорії педагогіки;

- наочність результатів роботи – все сказане повинно підтверджуватися прикладами або документально;

- цілісність, системність, тематична завершеність представлених матеріалів - послідовний опис компонентів в чіткому взаємозв'язку їх значимості;

- структуризація матеріалів, логічність і лаконічність всіх письмових пояснень;

- цілеспрямованість автора на самовдосконалення [6].

Вивченню і опису можуть підлягати будь-які компоненти, що використовуються педагогом в певній системі, дають позитивний результат і відповідають вимозі «не нашкодити»: метод, технологія, окремий прийом, спосіб, засіб і ін.

При цьому оптимально розглядається досягнення найкращого результату в даних умовах при мінімальних витратах часу і зусиль усіх учасників процесу.

Вивченню і узагальненню можуть підлягати:

- цілісна система педагогічної діяльності;

- система роботи педагога з якої-небудь проблеми;

- використання одного ефективного прийому;

- досвід освоєння нових або взятих з минулого, але адаптованих до сучасних умов, технологій (наприклад, проектний метод).

Коментар до портфоліо має бути вдумливим, таким, що відображає власні думки педагога відносно його діяльності, дає повну картину його творчого зростання. Він може бути представлений у вигляді окремого листа, виступу, короткого параграфа з вираженням своїх думок, есе, пояснювальної записки. 

Аналізуючи різні інформаційні джерела, хотілось би виділити три основні компоненти, що у своїй сукупності складають портфоліо педагогічного працівника:

1. Портфоліо документів.

2. Портфоліо робіт.

3. Портфоліо рейтингу.

Викладачі можуть використовувати хмарні технології для дистанційного навчання, на уроках та позакласній діяльності, а також в методичній роботі. Хмарні технології широко використовуються в багатьох галузях освіти і науки.

Портфоліо з використанням хмарних сервісів дозволяє візуалізувати інформацію про себе та свої досягнення, роботи в зручному вигляді. Для створення портфоліо можна використати велику кількість хмарних сервісів та платформ. Наприклад, платформа Google дозволяє дуже просто і якісно створити різноманітні презентації, таблиці з діаграмами та графіками, документи та Google форми, блоги та сайти з власними публікаціями та посиланнями на власні роботи та проекти в Інтернеті.

Web-портфоліо – це інноваційна технологія, яка характеризується: гіпертекстовою побудовою веб - ресурсу, що дозволяє реалізувати зв'язок між компонентами моделі портфоліо найбільш наочно у вигляді перехресних посилань; структурованістю, відкритістю, платформонезалежністю, переносимістю та гнучкістю веб-ресурсів, що дозволяють модифікувати веб-ресурси, проводити пошук і порівняльний аналіз і будувати різні візуалізації контенту (зведені таблиці, діаграми та ін.) [6, с. 59].

За часом створення веб-портфоліо розподіляються на тижневі, семестрові та курсові.

Для створення web-портфоліо можна використати такі ресурси:

– http://blogger.com – Інтернет-ресурс, на якому можуть розташовуватися блоги користувачів. Призначений для створення веб-портфоліо, збірки матеріалів у єдиний Інтернет-ресурс, розміщення веб- портфоліо в мережі Інтернет, організації зворотного зв'язку з відвідувачами. http://www.youtube.com/ – он-лайн сервіс для перегляду і розміщення відеоматеріалів та відео фрагментів, інтернет- ресурс для перегляду, завантаження та розміщення відеороликів. https://sites.google.com/ – сервіс, призначений для створення сайтів. Він має режим візуального редактора, який дозволяє створювати html-сторінки, розміщувати на них інформацію із додатків Google, інших мережевих сервісів у вигляді ґаджетів та гіперпосилань. Крім цього, Google Сайт має зручну навігацію щодо створення сторінок, безкоштовні шаблони та теми оформлення.

Викладачі можуть викладати навчальний матеріал, відео, фотоматеріали у себе на блозі, на сайті навчального закладу, Диску Google або на стіні в соціальних мережах, запропонувати студентам ознайомитися з темою, а вже на парі проводити обговорення, закріплення або опитування. Для контролю навчальних досягнень також можна використовувати ці ресурси.

Опановуючи прийоми роботи з Google Календар, викладачі можуть створювати, як особисті календарі, так і для спільного використання. Наприклад, розклад навчальних занять, календар «Тиждень факультету», календар «Свята та обряди українського народу» та інші та результат діяльності зафіксувати у веб-портфоліо. Вивчаючи методику роботи із сервісами віртуальних інтерактивних дощок (Padlet, Lino It), викладачі мають змогу розробити та розмістити відповідні дошки (стіни) для навчального та виховного занять. [5, с. 101]

Висновки: Таким чином, технологія web-портфоліо є інструментом самопрезентації та позиціонування, з одного боку, а з іншого – ефективним засобом залучення роботодавця до особистості майбутнього педагога на віртуальному ринку праці, за рахунок насиченого контенту відомостей для роботодавця, хмарні технології спричинили справжню революцію в освіті, спонукають учнів та вчителів до самоосвіти і самовдосконалення.

Список використаних джерел

1. Портфоліо викладача. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://klasnashkola.eu/ gim11-dniprodzerzhynsk/портфолио.

2. Портфоліо [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/ портфолио.

3. Бельмаз Я. М. Викладацьке портфоліо як один із провідних методів професійного розвитку викладача вищої школи / Я. М. Бельмаз // Проблеми саморозвитку та самовдосконалення особистості в умовах модернізації педагогічної освіти : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 22 листопада 2017 р. – Комун. закл. «Харків. гуманітар.- пед. академ.» Харків. облради. Харків, 2017. – С. 26–29.

4. Іць С. В. Технологія використання web-портфоліо у професійній підготовці майбутнього вчителя іноземної мови / С. В. Іць. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/11268/1/Its.pdf.

5. Красильникова В. А. Использование электронного портфеля при подготовке будущего учителя інформатики / В. А. Красильникова, В. В. Запорожко // Информатика и образование. – 2007. – № 12. – С. 99-102.

6. Никифорова М. В. Электронный портфолио как средство формирования информационно- коммуникационной компетентности будущих педагогов / М. В. Никифорова // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». – 2010. – № 3. – Москва : Изд-во МГОУ. – С. 57–60.

7. Хміль Н. А. Веб-портфоліо як засіб формування професійної готовності майбутніх учителів до використання хмарних технологій в освітньому процесі / Н. А. Хміль – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://archive.ws-conference.com/wpcontent/uploads/wos0084.pdf

Зв'язатися з автором