портфоліо Дмитренко Наталії Анатоліївни

портфоліо Дмитренко Наталії Анатоліївни

ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ ВИЩОЇ КВАЛІФІКАЦІЇ

УДК 378.147.091.313:001.895                                                                                                  Дмитерко Н. А.

м. Вінниця, Україна

 

Постановка проблемиПостійне вдосконалення й оновлення змісту і технологій підготовки фахівців на основі компетентнісного підходу є важливою проблемою реформування системи вищої професійної освіти в Україні. Враховуючи сучасні загальноосвітні тенденції, зміна основної парадигми освіти конкретизується у вимогах до підготовки вчителів, здатних успішно працювати у правовому, громадянському суспільстві, в якому вчитель та система загальноосвітніх закладів відіграють важливу роль. Проблема підготовки майбутнього вчителя за допомогою інноваційних педагогічних технологій на сьогоднішній день є відкритою та актуальною [5, с. 1].

Аналіз попередніх досліджень. Важливі психологічні та педагогічні особливості впровадження сучасних інформаційних технологій у навчальному процесі досліджували В. Безпалько, В. Биков, М. Жалдак, Ю. Машбиць, Н. Морзе, С. Раков, Ю. Рамський, З. Сайдаметова, О.Спірін, Ю.Триус; формування інформативних компетентностей у галузі професійної підготовки фахівців вивчали О. Гончарова, М. Жалдак, Ю. Жук, В. Клочко, Є. Смирнова-Трибульська, І. Роберт, С. Яшанов та ін.[1, с.166-167].

Мета статті полягає в розкритті теми використання інноваційних методів навчання у підготовці фахівців вищої кваліфікації, в розгляді інноваційного процесу навчання у ВНЗ.

Виклад основного матеріалу.Одним із стратегічних завдань вищої освіти, згідно з Програмою розвитку освіти в Україні на XXI століття, є досягнення якісно нового рівня мобільності та професійно-практичної підготовки фахівців

Головними напрямами у розвитку та використанні інноваційних технологій набуття знань є: розробка інтенсивних методів навчання, учбових курсів і програм; системи модульного навчання; науково-методичне забезпечення учбового процесу; комплексні діагностичні методики, тести по професійній орієнтації, методики соціально-психологічної оцінки. Сучасний педагог має виступати не стільки джерелом знань та контролюючим суб’єктом, скільки організатором самостійної активної пізнавальної діяльності учнів, їхнім консультантом і помічником. Потреба в оновленні освіти спричинила появу і поширення великої кількості нових підходів до організації навчально-виховного процесу, методів та технологій навчання та виховання. [5, с. 1]

Якість навчання у ВНЗ залежить від форм здійснення навчання. В умовах дистанційних технологій побудова системи якості навчання випускника визначатиметься, переважно, вище переліченими двома умовами. Перша умова – навчити студента вчитися. Інша умова полягає в умінні самостійно навчатися. Навчатися управляти собою в житті, в тому числі в навчальному процесі [3, с. 2].

Основу і зміст інноваційних освітніх процесів становить інноваційна діяльність, сутність якої полягає в оновленні педагогічного процесу, внесенні новоутворень у традиційну систему. Прагнення постійно оптимізувати навчально-виховний процес зумовило появу нових і вдосконалення використовуваних раніше педагогічних технологій різних рівнів і різної цільової спрямованості[5, с. 2].

Підвищення якості освіти фахівців за рахунок подолання негативних тенденцій в сучасній освіті може бути досягнуте на основі використання комп’ютерних навчальних курсів, заснованих на дидактичному модулі, ІКТ. Тому мають бути розроблені освітні модулі на основі ІКТ, що повинні позитивно вплинути на якість вищої освіти. Використання цих ІКТ та відповідних засобів надають можливість здійснювати дистанційне навчання.

Становлення інноваційної освіти у ВНЗ України є одним із найважливіших державних завдань. Це зумовлене переходом до нової суспільно-економічної системи, до демократичних цінностей, до пріоритету людського капіталу над усіма іншими його видами. Масову підготовку фахівців-інноваторів для всіх сфер життя можна здійснити лише на основі нових освітніх програм, побудованих на інноваційних принципах.

Деякі науковці вважають інновації комплексним процесом створення, розповсюдження та використання нового практичного засобу в галузі техніки, технології, педагогіки, наукових досліджень. Інші заперечують, що інновації не можуть зводитись до створення засобів. Так, І. Підласий вважає, що інновації – це ідеї , і процеси, і засоби, і результати, взяті в якості якісного вдосконалення педагогічної системи. Основними принципами відбору інноваційних технологій є: перспективність, демократичність, гуманістичність, інтегративність, реалістичність, цілісність, керованість, економічність, актуальність. Оцінювати інновації доцільно за трьома основними критеріями: актуальність, корисність, реалістичність.[5, с. 2]

Однією з поширених форм використання мультимедійних технологій є мультимедійна презентація, що створюється за допомогою програми PowerPoint. Сучасна мудьтимедійна презентація – це сукупність текстів, зображень, звуку, відео, анімації й інших засобів представлення інформації. Найбільш ефективним для людського сприйняття вважається використання в мультимедіа-презентації аудіовізуальної інформації, коли людина чує і бачить одночасно. Її особливістю є те, що вона може переглядатись однією або декількома особами, зберігатись на локальному комп’ютері або відтворюватись потоково з мережі[5, с. 4].

Подальший розвиток інформатизації вищої школи вимагає комплексного розв’язання завдань, пов’язаних із створенням інформаційно- освітнього простору ВНЗ на базі об’єднання регіональних і університетських інформаційно-транспортних мереж, інформаційних систем і освітніх програм.

Найважливішим напрямом розвитку єдиного інформаційно-освітнього простору педагогічних ВНЗ є використання ІКТ у навчальному процесі, включаючи: створення і впровадження в навчальний процес разом із традиційними навчальними матеріалами сучасних електронних засобів його підтримки і розвитку; розроблення засобів інформаційно-технологічної підтримки і розвитку навчального процесу; забезпечення якості електронних засобів підтримки і розвитку навчального процесу на основі їх стандартизації і сертифікації; підготовку педагогічних, адміністративних та інженерно- технічних кадрів педагогічного університету, здатних ефективно використати в навчальному процесі ІКТ.

Інформаційно-освітнє середовище має досягати таких цілей:

– формування професійних знань, умінь і навичок;

– формування інформаційної культури майбутніх фахівців;

– реалізація творчого потенціалу і розвиток особистості;

– формування сучасного наукового і професійного світогляду;

– формування професійної самосвідомості.

У процесі розробки інформаційно-освітнього середовища розв’язується цілий комплекс навчально-методичних, психолого-педагогічних, організа-ційних, технічних, технологічних, програмних, соціально-економічних, нор-мативних і ергономічних проблем, тісно зв’язаних між собою, спрямованих на формування креативної особистості. [2, с.4-5]

Використання інноваційних технологій у ВНЗ дозволяє не лише бути професійно підготовленою людиною (знання, уміння, навички), а й бачити розвиток, рух професійної думки, або, кажучи математичною мовою, знати «першу похідну» своєї професії. Тому використання інновацій має ґрунтуватися на такому освітньому ресурсі, який може бути сконструйований як когнітивний простір, що відбиває зміну якості в цій професійній галузі[1].

Висновки. Для підготовки висококваліфікованих фахівців, які будуть конкурентоспроможними на сучасному ринку праці, нині є потреба в оновленні змісту та методики викладання професійно орієнтованих дисциплін. Використання інноваційних технологій у вищій освіті не лише розв’язує завдання традиційної освіти, а й озброює фахівця баченням перспективи розвитку професійної галузі, механізмів і технологій одержання якісно підготовлених фахівців, нових результатів на основі використання інноваційних форм, методів і технологій навчання.Одним з найважливіших стратегічних завдань на сьогоднішньому етапі модернізації вищої освіти України є забезпечення якості підготовки спеціалістів на рівні міжнародних стандартів.

Література

1. Бойчук В. М. Теоретичні і методичні основи художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя технологій : монографія / Віталій Миколайович Бойчук. – Вінниця : ФОП Рогальська О. І., 2015. – 564 с.

2. Гордійчук Г.Б. Використання ресурсів інформаційно-освітнього середовища в навчальному процесі педагогічного вищого навчального закладу / Г.Б. Гордійчук // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми // зб. наук. праць, випуск  43 / Редкол. – Київ-Вінниця : ТОВ фірма “Планер”, 2016. – С.202-207.]

3. Гуревич Р.С.[Інноваційні освітні технології у вищих навчальних закладах // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної освіти: зб. наук.праць за ред. Л. Л. Товажнянського, О. Г.Романовського. – 2016. – №45 (49) ULRISCH’S  PERIODICALS  DIRECTORY (NEW JERSEY, USA) Інновації у навчальному процесі]

4.Кадемія М.Ю.[Інноваційні освітні технології у вищих навчальних закладах // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної освіти: зб. наук.праць за ред. Л. Л.Товажнянського, О. Г.Романовського. – 2016. – №45 (49) ULRISCH’S PERIODICALS DIRECTORY (NEW JERSEY, USA)]

5.irbis-nbuv.gov.ua/.../cgiirbis_64.exe?..

 

У статті розглянуті підходи до здійснення інноваційного процесу навчання у ВНЗ. Особливе місце відводиться використанню інформаційно-комунікаційних технологій. Розроблення та впровадження інтелектуальних навчальних систем на основі ІКТ сприятиме підвищенню якості професійної освіти у ВНЗ. Особлива увага приділена використанню інтерактивного навчального середовища.У статті аналізуються шляхи використання інформаційно-освітнього середовища вищого педагогічного навчального закладу з метою ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі та майбутній професійній діяльності випускників. Наводяться різні визначення поняття інформаційно-освітнього середовища навчального закладу. Особливий увага приділяється особливостям структури і шляхам використання у підготовці майбутніх фахівців електронних навчально-методичних комплексів.

Ключові слова :ІКТ, інформаційно-освітнє середовище, інформаційно-освітній процес, дистанційні технології навчання.

The article deals with the implementation of innovative approaches to the learning process at the university. Special attention is paid to information and communication technologies, social networking Web 2.0. Development and implementation of intelligent tutoring systems based on ICT will improve the quality of vocational education at the university. Particular attention is paid to the use of interactive learning environment.The article analyses different uses of network services of higher pedagogical institutions to increase the effectiveness of information and communication technologies during the educational process and in prospective teachers’ professional careers. The definition of such technologies is reviewed.Special attention is devoted to particular uses of electronic methodological materials in preparing future professionals.                       

Keywords :ICT, informational and educational environment, informational and educational process, distance learning technology

Зв'язатися з автором