ВИКОРИСТАННЯ GOOGLE СЕРВІСІВ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ
УДК Дмитерко Н.А.
м. Вінниця, Україна
науковий керівник Шахіна І.Ю.
Вступ. Останнім часом у світі все більшу кількість уваги приділяють розвитку інформаційних технологій та інформаційного суспільства. Таке поняття як «інформація» стало посідати важливе місце у світі та навіть у повсякденному житті. В умовах масової комп’ютеризації та інформатизації всіх сфер життя та інтеграції України в світовий інформаційно-освітній простір важливого значення набуває ефективне використання інформаційно-комунікаційних технологій у сфері освіти. Вимоги суспільства до якості надання освітніх послуг постійно змінюються, і сучасна освіта повинна своєчасно реагувати на ці зміни. Освітнє середовище навчального закладу повинне забезпечувати всебічний розвиток особистості учня, розвивати його критичне мислення [1], а також формувати інформаційно-комунікаційні компетентності. Значну роль у формуванні цих компетентностей і навичок відіграють web-технології, які швидко проникають в усі сфери суспільства, в тому числі і в професійно-технічну освіту [3, с. 4]. Серед таких технологій слід виділити сервіси Google та пакет програмних додатків GoogleApps, які значно полегшують роботу педагогів, створюючи умови для ефективної взаємодії між студентами та спрощують подання та вивчення нового матеріалу.
Актуальність. Актуальність інформаційно-комунікаційних технологій та використання Google сервісів обумовлює те, що вони не лише виконують функцію інструментів для реалізації окремих педагогічних задач, але й надають нові можливості для навчання, формування навичок самостійної пізнавальної діяльності, виступають умовою поступального розвитку суспільства. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіту передбачає використання пакетів хмарних сервісів, серед яких найбільш популярними є GSuiteforEducation і Office 365 Education[6, с. 40].
Аналіз попередніх публікацій. Дослідженню використання інформаційних технологій в освіті присвячені праці: В.Ю. Бикова, М.І. Жалдака, Ю.В. Триуса. Питання інформатизації освіти в цілому широко описуються в працях Б.С. Гершунського, В.І. Гриценка, О.І. Іваницького та інші [14, с. 28].
Ю. Ю. Дюлічева розглядає перспективи застосування в навчальному процесі платформ MicrosoftLive@edu (зараз Office 365 Education) та GoogleforEducation[8].В. П. Олексюк досліджує процес інтеграції хмарних технологій GoogleApps (зараз GSuiteforEducation) у інформаційноосвітній простір навчального закладу [11].Н. В. Морзе та О. Г. Кузьмінська розглядають педагогічні можливості використання хмарних обчислень для реалізації компетентнісного підходу, моніторингу успішності учнів і студентів [10].
Аналізу різноманітних підходів до використання хмарних технологій в навчальному процесі, що пропонуються у вітчизняній і зарубіжній науковій літературі, присвячені роботи Т. А. Вакалюк [2].
Характеристика невирішених проблем. Сьогодення вимагає від системи освіти створення належних умов для розвитку інтелектуально розвинутої та творчої особистості, однак у сучасних школах не завжди є можливість забезпечити умови для ефективної та результативної роботи. Велика кількість учнів навчальних закладів не мають пристроїв для роботи з Googleсервісами, а також програмного забезпечення. Ще однією важливою проблемою виступає відсутність доступу до мережі Інтернет навіть за наявності пристроїв. Це може відбуватись з різних причин, але однією з головних є відсутність проведеного Інтернету до певної місцевості, або ж слабкий рівень сигналу.
Виклад основного матеріалу. Використання в навчальному процесі соціальних мереж та соціальних сервісів сприяє засвоєнню таких важливих навичок, як критичне мислення та колективна творчість [5].
Для моделювання навчального процесу, що задовольняє всі вимоги сучасного інформаційного суспільства, необхідне інформаційно-освітнє середовище, що дозволяє всім учасникам навчального процесу ефективно взаємодіяти і досягати спільних цілей [15]. Таким середовищем є найпоширеніша система сервісів компанії Google, яка називається GSuiteforEducation (донедавна відома як GoogleApps), яка створена на основі хмарних технологій та має застосування в освітньому процесі.
GSuiteforEducation – це набір стандартних хмарних (тобто розміщених на серверах компанії Google) додатків для планування спільної діяльності, колективної роботи і спілкування, публікації матеріалів, хостингу відеоматеріалів та багатьох інших інструментів (рис. 1.1), доступний в домені .edu [3, с. 12].
Рис.1.1. Сервіси G Suite for Education by Google Cloud
Використання сервісів Google в освітній галузі надає ряд переваг:
- безкоштовність (доступні всі базові можливості, відсутність обмежень на період використання);
- один акаунт – всі сервіси (реєстрація необхідна на самому початку, нові сервіси можна підключати за необхідністю, наявність та налаштування персонального організатора всіх сервісів);
- знайомий інтуїтивно зрозумілий інтерфейс (відповідає стандартним офісним програмам, має україномовну версію);
- хмарне зберігання інформації (можливість втрати даних виключена, спрощений доступ за прямими посиланнями, можливість редагування та 13 доступу з будь-якого комп’ютера, що має підключення до мережі Інтернет);
- мінімальні вимоги для доступу (відсутність необхідності встановлення додаткових програм, підтримка різними браузерами, доступ з портативних пристроїв (смартфонів, планшетів));
- сумісне створення документів (об’єднання людей, що працюють над спільним документом, оперативна узгодженість документів, інтерактивність, відображення змін в реальному часі);
- історія всіх змін (ведення статистики змін, можливість відновлення документу попередньої редакції);
- розмежування прав на доступ (різні права на доступ (редагування, перегляд, коментування), можливість вбудовування у вигляді посилань);
- підтримка та розвиток (оновлення інтерфейсу та можливостей, інтеграція з сучасними технологіями Веб 2.0 тощо);
- спільнота користувачів (обмін думками та можливостями, ефективні приклади та досвід, широка аудиторія для тестування інструментів) [7].
Служби G SuiteforEducation допомогли кардинально змінити систему навчання в багатьох навчальних закладах по всьому світу. У наш час продукти Google стали для закладів освіти тією технологічною базою, що допомогла підняти ефективність спільної роботи педагогів та учнів на новий рівень [12].
GSuiteforEducation містить дві основні категорії сервісів:
- Основні сервіси (Gmail; GoogleCalendar; GoogleCloudSearch; Google Drive; Google Docs; Google Sheets; Google Slides; Google Forms; Google Sites; Google Hangouts, Google Talk, Hangouts Meet; Google Keep; Google Сейф);
- Додаткові сервіси (YouTube; Google Maps; Blogger; Google Analytics; Google Earth; Google Groups; Google Scholar; Google Translator).
Gmail – це безкоштовна поштова служба Google. Повнофункціональний поштовий клієнт, що дозволяє обмінюватись миттєвими повідомленнями, користуватись аудіо та відеочатом, має мобільний доступ, а також захист від вірусів та спаму. Основною особливістю даного поштового сервісу є потужний алгоритм пошуку по поштовій кореспонденції[3, с. 13]. Продумана ієрархія дозволяє бачити відправлені та отримані повідомлення, чорнові варіанти, а також ті повідомлення, відправка яких була відкладена. Всі отримані повідомлення відображаються у хронологічній послідовності.
Для того, щоб почати користуватися сервісами Google, необхідно створити свій власний аккаунт (профіль) у пошті Google (Gmail). За допомогою Gmail учень або група учнів мають змогу обмінюватися повідомленнями з викладачем, це є дуже зручно, коли робота проводиться на відстані, а не безпосередньо в класі.
GoogleCalendar (Календар) являє собою веб-інструмент управління та планування. Календар є зручним засобом для планування учнівських та педагогічних заходів та для створення календарного планування або роботи над будь-яким проектом.
GoogleCloudSearch (Хмарний пошук) – сервіс, що дозволяє користувачам шукати та опрацьовувати матеріали в основних сервісах GSuite, також пропонує корисну інформацію та різноманітні інструкції.
GoogleDrive (Диск) – хмарне середовище з набором веб-інструментів для зберігання та передачі файлів різних форматів, а також для перегляду відео[3, с. 15].
GoogleDocs (Документи) – сервіс, що дозволяє створювати, експортувати та редагувати текстові документи, а також надавати колективний доступ для роботи над ними. Це є досить зручно, оскільки велика кількість людей може працювати в одному документі, проводити обговорення та дискусії в електронному друкованому вигляді, а також працювати над створенням спільних проектів.
GoogleSheets (Таблиці) – веб-сервіс, що дозволяє створювати, редагувати та експортувати електронні таблиці, а також надавати колективний доступ для роботи над ними [3, с. 15].
GoogleSlides (Презентації) – веб-сервіс, за допомогою якого користувач може створювати, редагувати, експортувати презентації в режимі онлайн, а також надавати колективного доступу до роботи з ними.
GoogleForms (Форми) – інструмент, за допомогою якого можна легко планувати різноманітні заходи, складати та проводити опитування та анкетування. Зручно використовувати для проведення підсумкового та поточного контролю знань з теми.
GoogleSites (Сайти) – веб-сервіс, що дозволяє користувачам створювати сайти. Користувач може створити сайт за допомогою веб-інструменту, а потім надати доступ до нього групі інших користувачів або ж зробити його вільнодоступним. Власник сайту сам вирішує, хто має право відвідувати сайт та редагувати його контент [3, с. 15].
GoogleHangouts, GoogleTalk, HangoutsMeet – веб-сервіси, за допомогою яких користувачі можуть спілкуватися один з одним в режимі реального часу.
GoogleKeep – веб-сервіс, що дозволяє користувачам створювати та редагувати замітки, списки та малюнки, а також надавати до них доступ та можливіст ьколективної роботи над ними [3, с. 15].
Google Сейф – веб-сервіс для експортута пошуку вмісту Google Диска та Gmail. За допомогою Google Сейфа користувачі можуть архівувати дані, створювати правила зберігання та видалення повідомлень з певним вмістом в Gmail, а також шукати контент у всьому домені. Крім того, функції надання електронних документів дозволяють створювати папки для зберігання даних в юридичних цілях [3, с. 15].
YouTube–відеохостинг, що надає користувачам послуги зберігання, доставки та показу відео. YouTubeдозволяє користувачам завантажувати, переглядати та коментувати відеозаписи. На цьому відеохостингу розміщені відео різного характеру: пізнавальні, навчальні та побутові, які можна використовувати, як джерело додаткової інформації під час навчання.
GoogleMaps (Карти) – набір додатків, побудованих на основі безкоштовного картографічного сервісу та технологій, які надає компанія Google. Сервіс являє собою карту та супутникові знімки планети Земля. Для багатьох регіонів доступні високодеталізовані аерофотознімки, для деяких – з можливістю перегляду під кутом 45° з чотирьох сторін світу. Додатково пропонуються знімки Місяця та Марсу [3, с. 16].
Blogger – зручний веб-сервіс для ведення блогів, за допомогою якого будь який користувач може створити власний блог, на будь яку тематику, та проводити в ньому обговорення між людьми об’єднаними спільними інтересами.
GoogleAnalytics – безкоштовний зручний та корисний сервіс для створення детальної статистики відвідувачів веб-сайтів а також збору даних про їхні дії на сайті. Всебічний аналіз цільової аудиторії дозволяє оперативно реагувати на запити користувачів [3, с. 16].
GoogleEarth (Планета Земля) – безкоштовний проект компанії Google, в рамках якого в мережі Інтернет було розміщено супутникові (або в деяких точках аерофото) зображення всієї земної поверхні. Фотографії деяких регіонів мають безпрецедентно високий дозвіл. Користувачі можуть створювати свої власні мітки та накладати свої зображення поверх супутникових (це можуть бути карти чи більш детальні знімки, отримані з інших джерел).
GoogleGroups (Групи) – сервіс, що надає можливість користувачам брати участь у обговореннях та створювати власні групи [3, с. 16]. Зручний для роботи над спільним проектом, чи обговорення однієї теми.
GoogleScholar (Академія) – безкоштовна пошукова система за повними текстами наукових публікацій усіх форматів та дисциплін [3, с. 16].
GoogleTranslator (Перекладач) – безкоштовний сервіс, для миттєвого перекладати слів, фраз, речень та веб-сторінок з англійської на більш ніж 100 мов та навпаки. Зручний під час вивчення іноземних мов.
Вміння ефективно використовувати сучасні сервіси це показник рівня зацікавленості та володіння людиною сучасними технологіями.
Використання такого середовище як Google, значно підвищує інтерес до навчання, створює умови для розвитку, активізує пізнавальну діяльність, вдосконалює сенсомоторну сферу, розвиває зорову і слухову чутливість, формує вміння сприймати, розвиває спостережливість, сприяє розвитку перцептивної уваги [4]. Реалізація всього вище переліченого можлива за умови використання сучасних хмарних технологій.
Напрямки подальших досліджень. Варто враховувати питання інтеграції хмарних технологій, зокрема Google сервісів в освітній процес різних дисциплін.Основну увагу слід зосередити на впровадженні використання хмарних технологій в повному обсязі у сучасні заклади освіти.
Висновки. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій є важливим завданням сучасної освітньої системи. Одним із різновидів ІКТ є хмарні технології, що дозволяють здійснити еволюційний крок до надання навчальному процесу гнучкості та мобільності. Особливу увагу привертають сервіси Google – зазначені сервіси засновані на інформаційній взаємодії між учасниками освітнього процесу та спрямовані на досягнення навчальних цілей [9].
Сьогодні хмарні сервіси є повноцінним навчальним інструментом, що дозволяє вчителеві створити власний інформаційно-освітній простір. Таким чином формуються суб’єктні відносини між вчителями та учнями. Використання сучасних цифрових технологій є важливою передумовою успішності навчального процесу [13, с. 9].
Список використаних джерел
- Буртовий С.В. Хмарні технології в освіті: Microsoft, Google, IBM. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://oin.in.ua/osvitni-hmarymicrosoft-google-ibm-suchasni-instrumenty-formuvannya-osvitnoho-seredovyschanavchalno-doslidnytskoji-diyalnosti-ditej/
- Вакалюк Т. А. Зарубіжний досвід розвитку хмаро орієнтованого навчального середовища вищого навчального закладу. Наукові записки. Випуск 11. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічноїосвіти. Частина 2. Кропивницький: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. С. 16 23.
- ВОЙТОВИЧ Н.В., НАЙДЬОНОВА А.В. Використання хмарних В54 технологій Google та сервісів web 2.0 в освітньому процесі.
- Воропай Н.А. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб формування самоосвітньої компетентності майбутнього вчителя початкової школи/ Н.А. Воропай // Інформаційні технології в освіті. – 2013. – № 15. – С. 119-128
- Вукіна Н.В. Критичне мислення: як цьому навчати. / Н.В.Вукіна, Н.П.Дементієвська, І.М.Сущенко [науково-методичний посібник]/ За ред. О.І.Пометун.- Харків.-2007.-190с.
- Гурняк І.А., ВИКОРИСТАННЯ GOOGLEFORMS І MICROSOFTFORMS В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ
- Дронь В.В. Google-сервіси в навчальній діяльності викладачів: методичні рекомендації / В.В.Дронь // Економіка в школах України. – 2017. –№ 4. –С.2-7.
- Дюлічева Ю. Ю. Упровадження хмарних технологій в освіту: проблеми та перспективи. Інформаційні технології в освіті. Випуск 14, 2013. С. 58-64.
- Лященко К.В. Google-сервіси: можливості та перспективи використання у сучасному освітньому середовищі.
- Морзе Н. В., Кузьмінська О. Г. Педагогічні аспекти використання хмарних обчислень. Інформаційні технології в освіті: зб. наук.пр. №9, Херсон, 2011. С. 20-29.
- Олексюк В. П. Досвід інтеграції хмарних сервісів googleapps у інформаційно-освітній простір вищого навчального закладу. Інформаційні технології і засоби навчання. Том 35. № 3, 2013. С. 64-73.
- Прохорова О.В. Хмарні технології в науково-дослідній діяльності магістрів педагогічних університетів / О.В. Прохорова // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2013. – Вип. 4. – С. 170-178.
- Романів Тарас Володимирович «Персональний інформаційно-освітній простір сучасного вчителя».
- Слободяник Ольга «ВИКОРИСТАННЯ GOOGLE СЕРВІСІВ ДЛЯ КОНТРОЛЮ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ».
- https://www.slideshare.net/ssuserb93e71/google-85899657
Анотація
У статті розглянуті способи використання різноманітних сервісів, які надає компанія Google, зокрема GSuiteforEducation, що являє собою набір стандартних хмарних (тобто розміщених на серверах компанії Google) додатків для планування спільної діяльності, колективної роботи і спілкування, публікації матеріалів, хостингу відеоматеріалів та багатьох інших інструментів, доступний в домені .edu.
Використання можливостей сервісів Googleу процесі навчання значно підвищує інтерес учнів до навчання,активізує пізнавальну діяльність, створює умови для саморозвитку,сприяє формуванню інформаційної компетентності.
Ключові слова: Google сервіси, GSuiteforEducation, навчання, Gmail, GoogleCalendar, GoogleCloudSearch, Google Drive,Google Docs,Google Sheets,Google Slides, Google Forms, Google Sites, Google Hangouts, Google Talk, Hangouts Meet, Google Keep, Google Сейф,YouTube, Google Maps, Blogger, Google Analytics, Google Earth, Google Groups, Google Scholar, Google Translator.
Annotation
The article discusses ways to use a variety of services provided by Google, including G Suite for Education, which is a setofst and ard Solar (iehostedon Google's servers) applications for planning and utilities, team work and communication, publishing materials, videohosting and many other TOOLS available in the .edudomain.
Using the opportunities of Google services in the learning process significantly increases the interest of students in learning, activates cognitive activity, creates conditions for self-development, contributes to the formation of information competence.
Keywords: Google services, G Suite for Education, training, Gmail, GoogleCalendar, GoogleCloudSearch, Google Drive, Google Docs, Google Sheets, Google Slides, Google Forms, Google Sites, Google Hangouts, Google Talk, Hangouts Meet, Google Keep, Google Safe, YouTube, Google Maps, Blogger, Google Analytics, Google Earth, Google Groups, Google Scholar, Google Translator.
Зв'язатися з автором